Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

AM-stationer på enkeltsporede strækninger vest for Storebælt (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/10 2011, 16:35 (4782 dage siden)

Inspireret af udtalelserne om, at det, der er hverdag i dag, er historie i morgen og ihukommende, at alle strækninger i løbet af få år berøves deres ydre signaler og resultatet bliver, at jernbanelandskabet ændrer sig radikalt, er det måske på tide at dvæle lidt ved ovenstående begreb "AM-stationer på enkeltsporede strækninger vest for Storebælt".

I skrivende stund findes der kun 7 AM-stationer på enkeltsporede strækninger vest for Storebælt:

1) AM 3181/3191 mellem Pederstrup og Ringe,
2) AM 1478/2478 mellem Farris og Sommersted,
3) AM 1554/2554 mellem Sommersted og Vojens,
4) AM 1151 mellem Ribe Nørremark og Gredstedbro,
5) AM A/F mellem Vinderup og Struer ved nedlagt overkørsel 137 i km ca 96,0-96,2. Signalerne står på hver sin side af overkørslen,
6) AM 2105/1105 mellem Jelling og Grejsdal og
7) AM 1333/1333 mellem Silkeborg og Funder.

Fsv. angår AM 1151 mellem Ribe Nørremark og Gredstedbro bemærkes, at der kun er AM i retningen fra syd mod nord, men ikke fra nord mod syd.

AM A = Vinderup-Struer
AM F = Struer-Vinderup

Ovenstående oplistning rejser følgende spørgsmål:

Spm 1) Det første tal i AM-signalernes firecifrede nummer fortæller, om AM-signalet gælder for 1., 2., 3. eller 4. hovedspor. Det giver mening på strækninger med mere end ét hovedspor. Så hvorfor pokker starter AM-signalerne mellem Pederstrup og Ringe med "3"?
Spm 2) Noget tyder på, at man på enkeltsporede strækninger har besluttet sig for, at lade AM-signalet i den ene retning starte med "1" og i den modsatte retning med "2". Men hvorfor har man så ikke gjort det konsekvent og også gjort det mellem Silkeborg og Funder, hvor begge AM-signaler hedder det samme?
Spm 3) Hvorfor har AM-signalerne mellem Vinderup og Struer ikke numre, men bogstaver?

Er der nogle, der kender de enkelte AM-stationers historik?

Ove Nygaard har skrevet lidt om AM 1333/1333 her. Billeder af AM 1333 i vestgående retning kan ses her og billede af AM 1333 i østgående retning kan ses her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak