AM-stationer på enkeltsporede strækninger vest for Storebælt (Jernbanen i dag)
AM-signalerne mellem Torsøvej og Aarhus H samt det i Ribe er opsat for at dække overkørslerne. De har ikke den "rigtige" AM-funktion: At kunne opdele strækningen mellem to stationer i flere blokafsnit (AM: Automatisk Mellemblok). Disse signaler burde betegnes som dækningssignaler. Jeg har for år tilbage fået forklaringen på, at de blev døbt AM-signaler, men har glemt den. Der hersker nogen uenighed om det rigtige i dette. At man vælger hovedsignaler i disse situationer skyldes, at overkørslerne ligger for tæt til at dække dem med overkørsels- og uordenssignaler, da disse vil komme til at "overlappe" hinanden, hvilket ikke er tilladt.
Så vidt jeg lige kan se, både i TIB og ude i marken, er der ikke nogle AM signaler mellem Thorsøvej og Øsbanetorvet.
Er de nedlagt?
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK