AM-stationer på enkeltsporede strækninger vest for Storebælt (Jernbanen i dag)
Hvis man kigger i sikringstegningerne for "mellemblokken" mellem Struer og Vinderup, så står de kategoriseret som stationssikringsanlæg, så her kan du måske med rette tale om en AM-station: Livbjerg. Der er også togvejsfastlægning på"stationen". Og på stationer er hovedsignalerne benævnt med bogstaver.
AM-signalerne mellem Torsøvej og Aarhus H samt det i Ribe er opsat for at dække overkørslerne. De har ikke den "rigtige" AM-funktion: At kunne opdele strækningen mellem to stationer i flere blokafsnit (AM: Automatisk Mellemblok). Disse signaler burde betegnes som dækningssignaler. Jeg har for år tilbage fået forklaringen på, at de blev døbt AM-signaler, men har glemt den. Der hersker nogen uenighed om det rigtige i dette. At man vælger hovedsignaler i disse situationer skyldes, at overkørslerne ligger for tæt til at dække dem med overkørsels- og uordenssignaler, da disse vil komme til at "overlappe" hinanden, hvilket ikke er tilladt.
/Jan