Samkvemmet med offentligheden (Generelt)
Etersom dennne overkørsel ligger i Svendborg By , skulle det ikke undre mig om det er/var en "O" - overkørsel. Udbredelsen af disse medfører lange ventetider for de vejfarende, og de kan næppe se det rimelige i at skulle vente i op til fem minutter på at der langt om længe kommer et tog.
Jeg har set et eksempel ved Gråsten hvor en overkørsel i stationens østende blev til en O overkørsel. Idet man samtidigt benytter AG-drift, medfører det ventetider på op til 8 minutter ved den overkørsel, for tog der kommer vestfra. Lkf skal jo have grønt i F signalet, så skal toget først standse ved perron og udveksle passagerer, dørene lukkes, og så igang. Efter det blev indført mistede folk respekten for bomme og blinklys, og det blev "se til højre, set til venstre - ingen tog, så passerer vi".Muligvis har intentionen med O overkørslerne været at højne sikkerheden, sådant rent teoretisk. Praksis er noget andet, men det er som jernbanefolks univers ophører på den anden side af fritrumsprofilet.
Der vil kunne ske uheld og ulykker ved alt man foretager sig. Det alene kan ikke være begrundelse for en lukning. Man har heller ikke lukket Næstved station, trods det at der gennem tiderne har været nogle karambolager tog imellem, der. Kølkær og Sorø stationer er der også stadig.
Det er som om jernbanen kun accepterer 100% sikkerhed, det opnår man kun ved at nedlægge alle baner, og ophuggge alt jernbanemateriel. Det er vel den vej man allerede er ved at slå ind på af flere grunde. Det vil på sigt give 100% jernbanesikkerhed. Og så må man lige håbe at ophuggeren ikke kommer til skade ved det.
Hej Kim
I Svendborg bliver bommene, alle mellem peronerne og udkørslen, sænket ca. 20 - 25 sec. før afgangstid,de frigives (hæves) efterhånden som toget passerede, så nedetid er ca 1 - 2 munutter. I Gråsten er det ofte sådan at der kun er indkørsel når man kommer fra Tinglevsiden, den anden vej er der som regel gennemkørsel, men her passserer man overkørslerne inden man holder. Den højeste hastighed man kan få ved indkørsel / gennemkørsel er 60 km/t, derfor kan F signalerne til begge I signalerne på Gråsten station kun vise blinkende gul.
Venligste hilsner
Flemming