Samkvemmet med offentligheden (Generelt)
Men måske er løsningen på det hele dén, som visse politikere i sundbyen flere gange har slået på tromme for: Nemlig at nedlægge banen gennem byen og lade den slutte på bøhlandet ved Svendborg Vest. Rutebilchaufførerne skal jo også have noget at lave.
Debatindlæg i Fyns Amts Avis, Februar 2011:
I fordums tid - dengang DSB var een etat - fostredes den idé at
fjerntog kun skulle køre til Høje Tåstrup st., og at alle passagerer
skulle skifte til S-tog for at komme til Københavns Hovedbanegård.
DSB fik siden besindet sig, idet man indså værdien i at passagererne
kunne stige ud af IC-toget med Rådhuspladsen indenfor rækkevidde af en
kort gåtur.
Der er for tiden røster fremme i den lokale debat om at lade
Svendborgbanen udgå fra Svendborg Vest, rive sporene til stationen fra
1876 op og nedlægge overkørslerne. Der klages over, banens
tilstedeværelse adskiller bymidten fra havnen. Jeg vil påstå, adgangen
til havnen aldrig tidligere har været så ubesværet, idet alle spor nu
slutter umiddelbart nord for cykelskuret, således der ikke længere er
overkørsel i Havnegade. Bommene i Frederiksgade står ligeledes åbne
langt størstedelen af tiden. En nedlæggelse af denne del af
banestrækningen vil ikke ændre væsentligt på afstanden mellem f.eks.
torvet og havnen.
Også den østlige del af Svendborg er faktisk beboet, selv om dette måske
kommer bag på flere. Disse borgere samt ikke mindst øboerne har stor
gavn af endestationens nuværende placering nær trafikhavnens færgelejer.
De nedlæggelsesivrige røster fra den vestlige bydel mangler at redegøre
for, hvorledes deres østligere og sydligere bosiddende medborgeres
trafikale behov skal kunne dækkes på tilfredsstillende vis efter
nedlæggelse af Svendborg st.
Med skelen til de forgangne års driftmæssige vanskeligheder kan det
tænkes, der i realiteten ligger et ønske om hurtigere drift og større
køreplansmæssig fleksibilitet til grund for nedlæggelsesønsket, men her
er den rette løsning i stedet at formå BaneDanmark til atter at etablere
mulighed for togkrydsning syd for Stenstrup, f.eks. i Kirkebyskoven
som tidligere.
Inden man sætter sig for at sløjfe infrastrukturer, hvortil
etableringsomkostningerne allerede er afholdt bør man holde sig for øje,
hvad det vil koste at nyetablere disse. Alene omkostningerne til
ekspropriation vil gøre nyanlæg af jernbane til en nærmest uoverkommelig
opgave i byzone, aldenstund jernbane tilsyneladende ikke længere opfattes
som værende til gavn for almenheden.
Det er også derfor yderst betænkeligt at Svendborg Kommune har ivret for
at få det gamle sporareal i Svendborg sløjfet hurtigst muligt. Vi er
således præsenteret for et fait accompli: der kommer aldrig mere til
at foregå andet end personbefordring til Svendborg via jernbane.
Faktisk er jernbanen nu nærmest reduceret til en sporvej.
Lad fornuften råde, og gode kræfter arbejde for at bevare muligheden
for at rejse med toget til Svendborgs gamle station, i bekvem afstand
fra såvel torv som havn!
Venlig hilsen
Svend G.