En pragmatisk 8-punkts plan (Generelt)
En alternativ løsning til dit forslag Leif, kunne være f.eks at DSB købte den franske "bibi" litra 82500 som både er bimode og hybrid og som rosinen i pølsen kan den udstyres med batteri-pack så den er co2 neutral under ophold på en station incl at den kan flytte sig derfra.
4 dels-sættet hedder 82500 og 3 dels-sættet hedder 81500, de bliver bygget hos bombardier og kunne sikkert også laves i Randers.
http://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_B_82500
De kunne sammenkobles f.eks 3 stk´s i København og deles i Fredericia, en til Sønderborg, en til Esbjerg og den sidste til Herning/Holstedbro.
Men bedste alternativ til et pendul tog og HVIS der var elektrificeret til Esbjerg og Århus/Ålborg kunne være f.eks Alstrom´s SNCF litra 26500 dobbeltdækker og som findes i varianter fra 2 og helt op til 7 enheds-sæt.
http://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_Z_26500