Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En pragmatisk 8-punkts plan (Generelt)

af Woodi, 22/7 2011, 15:12 (4873 dage siden) @ Leif Jørgensen

En alternativ løsning til dit forslag Leif, kunne være f.eks at DSB købte den franske "bibi" litra 82500 som både er bimode og hybrid og som rosinen i pølsen kan den udstyres med batteri-pack så den er co2 neutral under ophold på en station incl at den kan flytte sig derfra.

4 dels-sættet hedder 82500 og 3 dels-sættet hedder 81500, de bliver bygget hos bombardier og kunne sikkert også laves i Randers.
http://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_B_82500

De kunne sammenkobles f.eks 3 stk´s i København og deles i Fredericia, en til Sønderborg, en til Esbjerg og den sidste til Herning/Holstedbro.

Men bedste alternativ til et pendul tog og HVIS der var elektrificeret til Esbjerg og Århus/Ålborg kunne være f.eks Alstrom´s SNCF litra 26500 dobbeltdækker og som findes i varianter fra 2 og helt op til 7 enheds-sæt.
http://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_Z_26500


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere
Indsend billeder

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980. Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak