En pragmatisk 8-punkts plan (Generelt)
Udover det med pengene så kan DSB, Banedanmark, Trafikstyrelsen og politikkerne i modsætning til visse forumdeltagere ikke bare set bort fra, at der findes andre byer i Jylland end Århus og Esbjerg. Sønderborg, Herning, Struer, Thisted, Viborg, Skive, Randers, Aaalborg, Brønderslev, Hjørring, Frederikshavn og adskillige stationsbyer nyder i dag godt af direkte forbindelser med hovedstaden (og byerne på vejen). De har ikke brug for ottevognstog og kvarterdrift, men de skal nok sørge for at klage, hvis man kapper deres direkte forbindelser. Passagerer bryder sig generelt ikke om at skifte, og Udkantsdanmark har ikke behov for flere argumenter for, at de bliver koblet af udviklingen.
Løsningen er så den nuværende danske model, hvor flere togsæt køre sammenkoblet fra København til Trekantområdet, hvor behovet er stort, men derefter deles op. Derved får de enkelte jyske strækninger både tog der passer i størrelsen til behovet og direkte forbindelser.
Selvfølgelig vil det da være fint, hvis der også kunne komme flere forbindelser til Århus og Esbjerg. Men her render vi ind i, at det kniber med pladsen på sporene både mellem København og Ringsted og over Vestfyn. Førtnævnte sted er der som bekendt ved at blive bygget en ekstra bane, men en tilsvarende over Vestfyn er desværre stadig ikke på tegnebrættet. Det kunne ellers hjælpe en del.
Videreudvikling af ET vil jeg stærkt fraråde. Det kan gå nu, men når Femernforbindelsen står klar, er grundkonstruktionen 18 år gammel og ikke længere tidssvarende. Så kommer det bare til at gå ligesom med MO'erne og 1. generations-S-togene, der blev bygget over en så lang årrække, at de sidst byggede var forældede, allerede da de var ny. Og følgelig også endte med at udrangeret, før de havde udtjent deres værnepligt, da de slet ikke levede op til tidens standarder. De sidst byggede 1. generations-S-tog var f.eks. kun 15 år gamle, da de blev udrangeret i 1978, men de var baseret på en konstruktion fra 1933 og faldt håbløst igennem i sammenligning med de nye 2. generations-S-tog.
Med venlige nye hilsner
Leif Jørgensen