Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et kig i krystalkuglen (Generelt)

af Leif Jørgensen, København Ø., 20/7 2011, 00:05 (4876 dage siden) @ KimC

Lad os håbe det går en smule bedre. ;) Vi kan da forsøge med en "optimistisk" version:

Der er omsider kommet gang i elektrificeringen igen. Af uransagelige årsager dog hverken til Esbjerg eller Århus men derimod fra Fredericia over Herning og Struer til Thisted. Det står ikke helt klar hvorfor Thybanen skal elektrificeres, men det har vist nok noget med at gøre, at en tidligere trafikminister kommer fra de kanter.

S-banen har også vokseværk og har nu nået Fredensborg. Der arbejdes på forlængelse til Helsingør, men det er endnu ikke helt afklaret, hvordan man klarer skift af kørespænding ved Snekkersten. Ikke mindst skal man have bortforklaret hvorfor et sådan skift ikke også kan benyttes til at skaffe S-tog til Roskilde.
Alt imens er man ved at kigge sig om efter en afløser til 4. generations S-togene. Det forlyder at efter man sidst gjorde togene bredere, vil man nu gøre dem højere, så de passer til de stadig højere danskere. Der er også forslag fremme om et særligt dronninge-S-tog, så majestæten kan komme miljøvenligt til Fredensborg på sin 85 års fødselsdag. Riget fattes dog stadig penge, så det bliver nok ved de smukke ord.

Letbanerne i Århus og Københavns omegn er blevet færdigbyggede til tiden og til forventet pris. Passagertallene har oversteget alle forventninger, hvilket har medført endnu en diskussion om letbane kontra metro i Københavns Kommune. Fra flere sider ønskes letbane også her, men embedsmændene arbejder på en rapport om, hvorfor det ikke kan lade sig gøre, selv om det kan alle andre steder. Imens pønser aalborgenserne på hvordan, de kan få staten til at betale en letbane mellem Aalborgtårnet og lufthavnen. Sidstnævnte sted flyver der godt ingen fly længere, men det lyder jo bedre end bare at køre til universitetet.

Den faste Fehmernforbindelse har også overskredet alle forventninger til passagertallene. Dette til forbløffelse for en del fodslæbende tyskere, der aldrig selv har været i nærheden af Østersøen og ikke fatter, at folk kan finde på at tage til Danmark. Trafikken besørges til dels stadig af de dieseldrevne ICE-TD, i det Deutsche Bahn har lidt problemer med at overbevise sine leverandører om, at de nye ICE Zukunft faktisk også skal kunne køre.

Der er stadig lidt indenlands godstrafik, i det det trods ihærdige lokalpolitiske bestræbelser endnu ikke er lykkedes at tage livet af Grindstedbanen. Dog har det ansvarlige selskab været gennem to konkurser og rekonstruktioner og et opkøb af moderselskabet. Alt imens har Railions danske afdeling netop gennemført sit ottende navneskift. Der er dog endnu ikke blevet påmalet nyt navn på materiellet siden det femte navneskift.

IC4-farcen er fortsat, i det italienerne under trusler om en retssag har fået DSB til at overtage alle 83 togsæt. Dog lykkedes det at overbevise italienerne om, at Berluscone ikke skulle følge med. I håb om at få togene til at virke, har man besluttet at lade en tysk fabrik og den i Randers (der har skiftet navn igen, altså fabrikken, ikke Randers) remotorisere hver især halvdelen af togsættene. Dette skulle alligevel gøres, da de oprindelige motorer forlængst har overskredet den nye skrappe Euromiljønorm 7.853256466434. Dog er det endnu ikke lykkedes at få togsættene fra Tyskland til at koble med dem fra Randers, men man regner med at nå det, inden togene skal udrangeres om en 10-15 år.

Med venlige ikke helt alvorlige hilsner
Leif Jørgensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Motorfordon för Järnvägar
Motorfordon för Järnvägar

I 1925 udgav Aktiebolaget Hässleholms Werkstäder i Hässleholm en brochure med en oversigt med tekst og billeder over alle de forskellige typer af motordræsiner, som firmaet kunne levere. Brochuren er i pdf-format og fylder 6 Mb.

Læs mere

Jernbanebøger

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje. Pris 150 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak