En pragmatisk 8-punkts plan (Generelt)
Tak til Jørgensen
Hvis det kan tillades - pragmatisk eller lyseblå drømmesky?:
1) Et antal IC4 togsæt kan køre som 4-vognstog og fastskruet/fastforankret som 8-vognstog. Ad hoc op- og nedformering opgives/afskaffes.
2) Der indføres en 15 min. interval køreplan Århus-Odense-København, meget publikumsvenlig, billigere med et par ekstra lokførere end 10 års udviklingsarbejde. Køres med togsætstørrelser efter behov.
3) Elektrisk til Esbjerg igangsættes.
4) Langsigtet udbygning og elektrisk til Kalundborg med fast forbindelse over Kattegat. Vil gavne arbejdsmarkedet i både Vestsjælland og Nordjylland og i særlig grad dansk jernbanetrafik.
5) Færdigudviklet elektrisk togsæt fremtages, enten Stadler KISS eller ET og indrettes som fjerntog, først til Femern forbindelsen.
6) Bombardiers Hybridtog, hos SNCF litra 82000, der kører på diesel, 1500 V og 25.000 Volt konsekvensbeskrives som regional/dansk indenrigs togsæt. Kan det køre på S-banens spor?
7) Et antal færdige elektriske Traxx lokomotiver DB litra 146 til afløsning af ME, DD tog på Sjælland og forstærkning Kh-Fredericia.
8) Distrikt Øst elektrisk inkl. Lille Syd.
Er det en drøm eller hvorfor kan det være så vanskeligt?