Et kig i krystalkuglen (Generelt)
For snart 10 år siden kom jeg med en spådom omkring IC4. Det var på usenet, og jeg kan ikke finde den mere. Men min "spådom" gik ud på at i 2009 ville kun halvdelen af de bestilte IC4 være leveret, og specifikationerne havde man været nødt til at reducere. De ekstra omkostninger var blevet tørret af på skatteyderne.
Dengang blev der grinet af mig, og så galt kunne det da umuligt gå. Min spådom var ment som 90% humor og 10% alvor, og sat på spidsen. jeg havde selv aldrig troet at de ville gå endnu værre.. I dag er der sådan set ikke så meget at grine ad i den sag.
Men vi skal have noget mere at grine eller græde af, så nu prøver jeg igen at se 10 år ud i fremtiden, hvad jernbaner angår.
Andre er velkomne til at se i deres krystalkugler!
Infrastrukturen:
Der vil være blevet lukket jernbaner som vi i dag anser som sikrede.
Af regionsbanerne vil det kun være dem på Sjælland med direkte tilknytning til Hovedstadens trafik der eksisterer.
Implementeringen af ERTMS/ETCS viser sig at blive meget dyrere end forventet. Projektet er forsinket og har store inkøringsvanskeligheder. Det kniber med at opnå de forventede specifikationer, men man forventer i løbet af en årrække at systemet vil kunne komme op på at få næsten samme kapacitet som man havde med ydre signaler/ATC. Ganske vist kan togene køre tættere på fri strækning end med signaler/ATC, men det nye system skaber kapacitetsflaskehalse ved knudepunkterne hvilket gør at gevinsten på fri bane ikke kan udnyttes.
Fehmarnforbindelsen kan ikke levere den kapacitet på banesiden som der var forventet. Der er alt for meget enkeltspor på den strækning, og infrastrukturen på Tysk side lader at ønske. Derudover gør forskellige trafikdisponeringsprincipper i de to lande at den kapacitet der er ikke kan udnyttes godt nok, og at forsinkelser ofte vælter hele køreplanen.
Trafikken:
Godstrafikken vil kun bestå af danlink tog, og det kun sålænge det varer. Al indenlands godstrafik er ophørt, og et rederi er ved at udbygge en færgeforbindelse direkte mellem Sverige og Tyskland.
DSB's materielsituation er meget anspændt. IC3 erne er ved at vie tegn på alderdom. MR slæber sig afsted endnu, men har af sikkerhedsårsager fået reduceret maks hastigehd. Et halvhjertet forsøg på at modernisere ME er slået fejl, og der er færre end 20 maskiner i drift. De der er i drift er plaget af hyppige nedbrud.
Man bruger stadig en del af de leverede IC4, hvilket også giver problemer. De IC4 der ikke blev leveret til DSB kører i andre lande, hvor de i øvrigt til nogen overraskelse fungerer upåklageligt.
Men de danske togrejsendes problemer vil snart være løst! Afløseren for IC3, IC4, ME/DD er på vej. DSBs nye specialdesignede IC6 tog er ved at blive bygget ved en lidt eksotisk leverandør. Toget er designet helt specielt til DSBs særlige behov, og togsiderne er bl.a. opbygget ligesom reklamegærderne på fodboldstatdioner (men natrligvis en helt anden specialdesignet og endnu uafprøvet teknologi) sådan at man fra DSB's designkontor kan ændre alle IC6 togs design, selv mens de kører. Slut med plastfolie!
IC6 er et hybridtog der skal kunne køre på både el og diesel. Derved undgår man at elektrificere flere strækninger.
De første IC6 skulle godt nok have været leveret for 3 år siden, og endnu eksisterer der kun ét samlet IC6 sæt som ikke kan køre. På en indlejet mark står der rækker af umonterede vognkasser, men IC6 er altså virkelig århundredets tog, og virkelig værd at vente på, og man har en virkelig god kontrakt med leverandøren.
Man er allerede ved at ombygge perroner idet IC6's specielle design kræver en ændring af profilet. Derfor vil IC6 heller ikke kunne anvendes til grænseoverskridende trafik.
IC6 skal ikke afløse MR og diverse desiroer, idet de baner som disse togsæt betjente bliver/er blevet udfaset.
Billetter:
Rejsekortet blev aldrig til noget, og billetforvirringen er ikke blevet mindre, idet der er kommet flere billetsystemer på banen. Papirbilletter ere slut, som Reisehiemmel tjene nu alene de saakaldte TicPod. Det paahvile alene den Reisende at være i besiddelse af en saadan TicPod som udelukkende ere at andvende til Reise med Tog, og paa Forlangende maa kunde forevises en Kontrolleur. Kan denne saakaldte TicPod ved en Kontrol af Reisehiemmel ikke opnaa Forbindelse til en af de nymodens saakaldte Basisstationer som med Mellemrum ere anbragt langs Banen, ere den Reisende at anse som Defraudant og maa straks betale en Kontrolafgift på 2000 Kroner, uanset om aarsagen til den manglende Forbindelse kunde anses at ligge i Statsbanernes egen Baisstation.
TicPod ere ikke at andvende i Rutebiler og paa Færger. Til brug i S-Gog maa den Reisende anvende en S-Ticpod som alene kan andvendes til reise med S-Tog, her kan TicPod til Fierntogene ikke andvendes....
TicPod kan alene kjøbes paa Hovedbanegaarden og koste stykket 5000 Kr idet de ere specialfremstillede til formaalet. S-Ticpod til de Kjøbenhavnske S-Tog kan alene kjøbes på Odense Banegaardcenter.
Husk 90% humor, 10% alvor. Bag enhver spøg gemmer der sig lidt alvor. Forhåbentlig får vi noget at grine ad denne gang?
Og hvad ser i så i jeres krystalkugler?