Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Får vi snart dette lok. at se i Danmark. (Generelt)

af esni, Frederikssund, 12/3 2022, 12:01 (988 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen

Det er imponerende maskiner, ingen tvivl om det. De lokomotiver DB lejer skal dog svjv. køre i det sydtyske. Derudover skal dual-lokomotiver med diesel/el nok kun ses som en overgangsløsning. Jeg tænker at ellokomotiver med last-mile batterier er fremtiden.
Så umiddelbart tror jeg ikke at vi skal forvente at se dem i Danmark. Men man kan aldrig vide ;-)


DB Cargo har indtil videre bestilt 146 Vectron Dual Mode hos Siemens ud af en rammeaftale på 400 Dual-Mode lokomotiver.

Så Eurodual er nok en overgangsløsning, indtil de første Vectron Dual Mode leveres. Der er mange lokalgodstog, sidespor, havnespor osv. hvor Dual Mode er en bedre løsning end last-mile. Last-mile egner sig til de store godstog, hvor man bare lige skal have power til at rangere ind på firmasporet.


Skal vi lige have lidt definitioner på plads (eller prøve at lave nogle)
Stadlers Eurodual er til tunge godstog med strækningshastighed. Dvs efter danske forhold en kombination af EG og MZ. I Danmark kunne en Eurodual snildt indsættes mellem Høje Taastrup og Aalborg, indtil der kommer køreledning - hvis man kan finde et par tusinde ton at spænde efter, og iøvrigt kan finde noget at bruge maskinen til, når ledningerne kommer op. Prisen for sådan en fætter er omkring 45 mio/stk. Et bud er at den kan trække 2200 tons gennem Storebælt - formentlig 2500 tons, hvis koblingerne holder.

Siemens Vectron Dual laves i to udgaver - den lette til DB og den lidt større til private operatører. Maskinerne er til rangering på større banegårde og let strækningstjeneste. Efter danske forhold er en Vectron Dual en anelse større end MX (DB version) og MY (privat versionen). Kan formentlig klare 1200-1400 tons i Storebælt. Prisen ligger på omkring 27 mio/stk.

El-lokomotive med Last Mile: Er beregnet til at erstatte rangermaskinen på destinationen. Dvs: svarer til en BR 185 + en MK efter danske forhold. Last Mile er begrænset i hastighed for at sikre traktion typisk mellem 28 og 60 km/t. Last Mile anvendes typisk af private operatører, der ikke har rangermaskine på destinationen. Vectron kan trække 1.980 tons gennem Storebælt, TRAXX 3 kan trække 2030 tons

Så det giver fint mening at DB både har Vectron Dual og Euro Dual - det er to helt forskellige produkter. Samtidig kører DB Cargo mest mellem terminaler, hvor der er rangermaskiner (måske endda de nye hybrid fra Vossloh), så Last Mile giver ikke mening nok for en stor national godsoperatør som DB Cargo.

/Lasse

P.S: Belastningen på Storebælt er den simulerede værdi i forhold til at overholde de danske transitgodskanaler med de parametre, der nu engang gælder for disse.

P.P.S: for god ordens skyld er jeg også klar over, at der kommer en ny udgave af Vectron, der formentlig kan det samme som TRAXX 3.

Er der nogen der kan fortælle os de simulerede værdier for EG og BR 185?
Og til sammenligning også gerne de værdier der i praksis gælder?

--
Eskild


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak