Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel (Generelt)
Jeg har gået og tænkt på noget, som måske, måske ikke, bliver et problem for kapaciteten på Hamburg Hbf og der er sikkert nogle herinde, der kan oplyse mig.
Når Femern tunnelen åbner vil langt de fleste tog fra Tyskland til København og Skandinavien køre den vej. Jeg var inde på Openrailwaymap for at se på forbindelsen til Hamburg og på nedenstående udsnit kommer togene til at køre ind og ud gennem den nordøstlige linje via "Hamburg-Rahlstedt" i stedet for "Eidelstedt" i nordvest som er den nuværende linje via Jylland og Fyn.
Men samtidig betyder det vel også, at hvis man kører med passagertog, der ikke har Hamburg som slutdestination, så skal man vende på hovedbanegården med dertil hørende tids- og kapacitetsforbrug. Spørgsmålet er om det kan blive et problem. Lige nu kører togene fra DK naturligvis ikke længere end Hamburg, men der kan jo potentielt være nogle operatører, der gerne vil køre længere, evt. til Köln. Er der lige nu vendende tog på Hamburg Hbf?
Ja, ICE fra Lübeck til München.
Vil standsning i "Hamburg-Harburg" (syd for byen) være et alternativ?
Ja, lige så godt et alternativ, som hvis tog fra Sverige til "København" og Hamborg bruger Køge N eller Høje Tåstrup som alternativ til Kh.
Det er ikke et nyt koncept da de gjorde det da nattoget mellem Stockholm og Berlin kørte der stoppede de i Høje Taastrup, også i vinteren skal det ske når de kører mellem Stockholm og Zell am see i Østrig.
Hvor henne kan man læse mere om ruten til Zell am See?