Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Betjening af Hamburg Hbf efter Femern-tunnel (Generelt)

af dkat, 11/1 2022, 09:42 (1046 dage siden)

Jeg har gået og tænkt på noget, som måske, måske ikke, bliver et problem for kapaciteten på Hamburg Hbf og der er sikkert nogle herinde, der kan oplyse mig.

Når Femern tunnelen åbner vil langt de fleste tog fra Tyskland til København og Skandinavien køre den vej. Jeg var inde på Openrailwaymap for at se på forbindelsen til Hamburg og på nedenstående udsnit kommer togene til at køre ind og ud gennem den nordøstlige linje via "Hamburg-Rahlstedt" i stedet for "Eidelstedt" i nordvest som er den nuværende linje via Jylland og Fyn.

[image]

Det gør selvfølgelig, at godstog fra Maschen ikke skal ind igennem hovedbanegården, hvilket jeg tænker er et stort plus. Men samtidig betyder det vel også, at hvis man kører med passagertog, der ikke har Hamburg som slutdestination, så skal man vende på hovedbanegården med dertil hørende tids- og kapacitetsforbrug. Spørgsmålet er om det kan blive et problem. Lige nu kører togene fra DK naturligvis ikke længere end Hamburg, men der kan jo potentielt være nogle operatører, der gerne vil køre længere, evt. til Köln. Er der lige nu vendende tog på Hamburg Hbf? Vil standsning i "Hamburg-Harburg" (syd for byen) være et alternativ?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak