SJ bestiller nye højhastighedstog hos Bombardier (Generelt)
2+3 sædeopstilling er ikke hul i hovedet. Hvis man har bredden til det, hvorfor så ikke? Så kan man give lidt ekstra benplads til gengæld.
I Japan er næsten alle Shinkansen-togene i 2+3 opstilling - kun de få tog der skal køre på både Shinkansen og på traditionelle linjer bruger 2+2. Pendlertogene af Type E4 (som netop er blevet udfaset for under en måned siden) havde ovenikøbet 3+3-opstilling på overetagen i visse vogne - men så var sæderne til gengæld også næsten lige så smalle som i Engelske 2+3-pendlertog. Men når man kan have tog i en bredde af 3m 35cm, så kan man altså sagtens gå op til 2+3-opstilling uden at det går ud over komforten. X55 er 3m 45cm, hvilket er en halv meter bredere end danske dobbeltdækkere.
Nej, det er ikke hul i hovedet, men (mener jeg) er et udtryk for en dybt perverteret holdning til kundekonfort... jeg hæfter mig ved at i alle tilfælde hvor jeg har mødt den sædeopstilling er det første produkt man får tilbudt en opgardering til et bredere sæde, det siger lidt om en ret kynisk holdning til ens kunder, enten så lider du eller også betaler du. Hvorfor ikke bare stå ved prisen på billetten og slippe for at lade som om man kerer sig om kundens komfort. i øvrigt er de brede sæder i E4 en blot en bænk og de er primært til non-reserved, altså det der svarer til regionaltogsrejser, det første du får leveret ved at lave reservationen er en plads i en vogn hvor et sæde er fjernet i bredden.