Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SJ bestiller nye højhastighedstog hos Bombardier (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 21/12 2021, 08:14 (1067 dage siden) @ andersj

Svar på en række spørgsmål i tråden:

SJs nye tog er rigtig nok fra Bombardier ZEFIRO Express familien (og endda også formelt bestilt hos Bombardier Transportation, der er ejet af Alstom)

I forbindelse med Alstoms opkøb af Bombardier Transportation er produktet V300ZEFIRO frasolgt til Hitachi. V300ZEFIRO er de ZEFIRO højhastighedstog (360 km/t) som Italienske Trenitalia har købt fra et konsortium af Bombardier Transportation og Hitachi (der købte den oprindelige partner Ansaldobreda).
V300ZEFIROs produktionstilladelse udløber formentlig indenfor et års tid, da togene er bestilt efter TSI 2008 standarden.

Frasalget af V300ZEFIRO har således ikke indflydelse på øvrige ZEFIRO tog, herunder toget til det engelske HS2-projekt, togene til Kina og ZEFIRO Express platformen.

ZEFIRO Express er designet til tre forskellige vognkassebredder: UIC bredde på 2.825 mm, Dansk bredde på 3.200 mm og Svensk bredde på 3.450 mm.
Svenske Västtrafik har bestilt tre-vognsudgaver af ZEFIRO Express i Svensk bredde.

SJs nye tog er bestilt i Dansk bredde.

For tog i Svensk bredde opstilles 2+3 sæder med 454 mm brede stole med 5 cm mellemrum (til armlæn) og 500 mm mellemgang. Et "UIC standard" togsæde er typisk 450 mm til regionaltog og 470 mm til Intercitytog. Der er altså ikke tale om, at 2+3 sædeopstilling er med smallere sæder.

For ZEFIRO Express i Dansk bredde opstilles sæderne i 2+2. Sædebredden her har jeg ikke, men jeg vil formode, at SJs tog er noget bredere end DSBs nye Coradia Stream, og at en del af denne plads anvendes til at få bredere sæder i toget.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak