"Hul" i nummerrækken af litra EB (Generelt)
Jeg kender ikke de forudgående test for Vectron.
Vectron blev vintertestet i Sverige i 2012, og efterfølgende i Finland gennem flere vintre.
Der er ganske vist nogle jernbanevirksomheder der ønsker Elgsikring af akermandshanerne, eller luftslanger flyttet op af hensyn til sne, men det har grundlæggende intet med godkendelsen at gøre.
Det ses på en del af de BR185 der kører i Skandinavien pt.
BR185.332-334 samt 404-406 har særlig kraftig sikring af Ackermannhanerne, samt propper i holderne, så der ikke kommer sne i slangerne, efter ønske fra den oprindelige køber.
De øvrige BR185 fra denne levering (321-331 og 335-403) har ikke en tilsvarende sikring, men må køre i samme områder.
Transportstyrelsens nationale svenske krav fremgår af kapitel 4 her https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/regler/jarnvag/kompletterande-upp... Som det fremgår er beskyttelse i.f.t. kollisioner med større dyr ikke et krav, men noget operatøren fornuftigt vælger til, hvis lokomotivet skal køre i elg- eller rensdyr-udsatte områder. Derimod er det et krav at lokomotivet på tilfredsstillende vis skal have 'bestået' en vintertest, hvis det skal køre i områder hvor temperaturen kan forventes at synke under -25 grader C.