Forenkling af København H (Generelt)
Det er svært at kommentere projektet når der ikke rigtig er nogen langsigtet trafikplan.
Skånetrafiken vil givet gerne fortsætte med at køre til Østerport, mens partierne bag Infrastrukturplan 2035 (på Banedanmarks opfordring) har sat 300 mio. kr. af til et vendespor i Københavns Lufthavn for tog der kommer fra Sverige. Desuden indeholder planen om forenkling af København H at tog fra Kastrupbanen skal vende i tre spor på Hovedbanegården - heraf to spor på den ande side af Tietgensgadebroen (26+27) som også vil gøre det ekstra besværligt at skifte til/fra metroen og øvrige tog.
Stemmer de to beslutninger overens med hvad Skånetrafiken ønsker? Hvad med SJ's fjerntog?
Både det vendespor og forenkling af Kh er to projekter der er kommet lidt ind fra højre. Men det er tydeligt at Skånetrafikkens ønsker ikke rigtigt er noget der har gehør i Danmark.
Der skal også tages beslutning om Kystbanen og blev der overhovedet igangsat en screening af muligheden for S-togsdrift på Kystbanen? https://www.trm.dk/nyheder/2019/screening-af-mulighed-for-s-tog-paa-kystbanen/Hvad med nye open access operatører der vil køre enten internationalt gennem Femernforbindelsen eller nationalt?
Hvor mange tog ønsker man at køre i fremtiden på de forskellige strækninger? Køre-/trafikplan før infrastruktur og ikke omvendt. Lige nu ved man jo ikke engang hvor mange nye togsæt man får brug for, bare at "det er i hvert fald mindst 100".
Man kan da altid håbe på at der laves en trafikplan alá Deutschlandtakt eller Gode Tog til Alle når forhandlingerne om resten af Togfonden kommer på plads. Ellers er der bare en del ting som togindkøb og infrastruktur der bliver gjort i blinde. 300 mio. kr. til et vendespor ingen har efterspurgt og som ikke indgår i nogle trafikplaner og hvad skal man bruge fire fjerntogsperronspor i Glostrup til? Hvilket togsystem skal betjene Ring Syd? Hvor skal dobbeltdækkervognene køre i regionaltrafikken? Hvor skal Stream køre i regionaltrafikken? Skal der købes Stream eller S-tog til Kystbanen?
Der er udarbejdet forskellige planer:
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13016826/se-kortet-saadan-kommer-rejsetiden-med-d...
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13014667/der-kommer-mere-fart-paa-toget-men-i-mid...
Men ingen af dem er sådan for alvor ambitiøse eller langsigtet når det kommer til eksempelvis at skabe plads til Kattegat. De holder (ligesom Forenkling af Kh) sig til et fast antal tog på Kh.