Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

15 kV AC vs 15/25 kV AC (Generelt)

af Rail, 8/7 2021, 17:09 (1235 dage siden) @ Fysikeren

Klar beskrivelse. Hvis et tillægsspørgsmål eller to kan accepteres:

Er en trafo til 15kV/16.7Hz tungere og/eller dyrere end en trafo til 25kV/50Hz for samme effekt?

Uden at blande mig i de fine tekniske forklaringer, så er der en del topprodukter, der udrustes med både 15/25 kV, og hvor man så software mæssigt ikke anvender 25 kV. Dette ses typisk på AC lokomotiver og visse togsæt, der forventes på sigt at køre i flere lande under de forskellige AC systemer. Det letter godkendelsen, hvis de rigtige komponenter er i fra starten.
Der har i nogle år været snakket om, at den teknologiske udvikling gør det lønsomt, at bygge alle tog til "multi system" - altså både AC og DC spændinger, og så bare software mæssigt holde dem til den ønskede frekvens. Ideen er at godkendelser og produktion kan gå nemmere, hvis der bygges identisk.
Foreløbig er der dog en prisforskel på omkring en lille mio pr trækkraftenhed, hvis du skal have DC med i en AC udgave.
Lasse


Hvorfor er det man ønsker at begrænse anvendelsesmulighederne i softwaren? Hvis man undlod dette havde man færre parametre og versioner af software at holde styr på.

Det er ligesom en Tesla den har også det meste Hardware men det er låst hvis du ikke vil betale for det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak