15 kV AC vs 15/25 kV AC (Generelt)
Lita ER skulle egentlig ikke have haft et særskilt filter, idet 'man' havde regnet med at kunne filtrere med switching-teknik, ligesom man gjorde på samtidige svenske togsæt. Dette lykkedes dog ikke, mit gæt er at switch frekvensen ikke var høj nok. DSB og ABB havde grimme forhandlinger om hvem der skulle betale for de temmelig tunge og klodsede filtre der måtte indbygges.
Filtrene i ER er udelukkende for ikke at genere de daværende EA.
Filtre er ALTID for af hensyn til noget der ereksternt i forhold til enheden selv. I det konkrete tilfælde altså pre-eksisterende lokomotiver
Det problem havde svenskerne ikke, så måske "smuttede" der lige noget i svinget....og ja, det kan blive grimt at rette sådan en smutter bagefter. Enelleranden skal jo ende med regningen.....
Det blev aldrig fortalt bredt om det var EA der var mere følsom end forventet/forudsagt i indkøbsspecifikationen, eller om det var ER der støjede mere end lovet i kontrakten. Filtrering af højeffekt systemer med switching teknik var nyt dengang og DSB var ret grønne med hensyn til AC elektrificering.
Enelleranden kommer altid til at betale.
--
Eskild