15 kV AC vs 15/25 kV AC (Generelt)
Lita ER skulle egentlig ikke have haft et særskilt filter, idet 'man' havde regnet med at kunne filtrere med switching-teknik, ligesom man gjorde på samtidige svenske togsæt. Dette lykkedes dog ikke, mit gæt er at switch frekvensen ikke var høj nok. DSB og ABB havde grimme forhandlinger om hvem der skulle betale for de temmelig tunge og klodsede filtre der måtte indbygges.
Det gæt er så temmelig forkert. Det grundlæggende problem var at ER's reguleringssystem ikke havde tilstrækkelig stabilitetsmargen - et problem som sås ved mange 1. generations AC-AC-køretøjer med digitalt reguleringssystem. I Schweiz var det ved 165 Hz, i Danmark ved 550 Hz, i andre lande andre frekvenser, f. eks. har jeg senere set 800 Hz i Sverige.
Hele ombygningen af ER med filter o.s.v. har efterfølgende vist sig at være helt overflødig. Den blev besluttet på baggrund af - har det senere vist sig - frit ud af luften opfundne grænseværdier for psophometrisk ("øre-følsom") støjstrøm. Disse pseudo-krav så har kostet danske skattebetalere dyrt i alle projekter efter ER, indtil Vectron, men er desværre vakt til live igen i det nye togsætprojekt.....