15 kV AC vs 15/25 kV AC (Generelt)
Lokomotivet er i princippet ligeglad; bare husk at bede om begge dele når du bestiller. Begge strømsystemer er ofte en standart option hos fabrikkerne.
Hele problematikken kommer i dag ved frembringelse af 16,7 Hz. Tidligere brugte tysken (både før og efter krigen) egne kraftværker kun til jernbanen. Svensken havde/har roterende omformere.
Begge dele er p.....dyrt i køb og vedligehold, så der skal noget trafik til før elektrificering kan betale sig.
Måske kan det er laves noget smart med en kæmpe frekvensomformer med en gang halvlederhalløj.
Omkring køretråden, så kan der være lidt forskelle. Hvis lokomotivets effektbehov er konstant og spændingen nedsættes (fra 25 kV til 15 kV), så må strømstrørrelsen stige. Dette kan have betydning for tværsnittet af køretråden....jo højere strømværdi, jo højere tværsnit er tommelfingerreglen.
Mere velbevandrede typer udi normer kan sikkert kvantificere forskellen.