Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen (Trafikpolitik)

af My1202, 8/6 2021, 18:09 (1262 dage siden) @ tgsen

Spørgsmål om baner nord for Limfjorden burde være en TEN-T hovedstrækning, når der ikke pt. er nogen godstog på strækningen.


Jeg fandt på YouTube en reportage om et kinesisk skib, der som det første testede Nordøstpassagen nord om Rusland. Interessant nok var den første havn den anløb i Europa Esbjerg. Den ligger jo sådan set rigtigt mht. fordeling af Kina-varer derfra med bane til Europa og Skandinavien.

Er det samme tilfældet med Hirtshals?


Link: Hvor hurtigt kom den igennem?


https://www.youtube.com/watch?v=owsVkn34a0U

Sluttekst:
'The ship reached Esbjerg, Denmark on sept. 23
covering 7,668 nautical miles in 24 days.'

Og et andet skib (også med møllevinger, så måske samme destination):
https://www.youtube.com/watch?v=GufHbTSSBH4


Tekst:
'Traditionally, the route connecting
northeast Asia and northern Europe
passes through the Indian Ocean,
Suez Canal and Atlantic Ocean.
The new sea passage is much shorter
saving about 12 days and 300 tonnes of fuel.'

Men kan kun besejles af skibe som er forstærket til sejlads i is og kun en del af året.

Så vi skal lige have lidt mere CO2 udledning før denne rute er passabel hele året.

Så det er helt fint at Nordjylland fortsat betjenes af diesellokomotiver!:-|

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak