El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen (Trafikpolitik)
Overføres der overhovedet længere godsvogne mellem Nordjylland og Norge samt Sverige?
.
Det gør der ikke.
Transitgods på jernbane til Norge eller Sverige vil formentlig foregå på samme vis som man i stigende grad gør i Trelleborg, dvs køre lastbiltrailerne fra godstoget ombord på færgen uden godsvognene, da de dels kan pakkes tættere, dels fordi man derved ikke behøver færge mere unødig dødvægt over vandet end højst nødvendigt. Men en sådan udvikling i Nordjylland kræver el til terminalerne, da last-mile på ellok der skal køre meget lange stræk er endnu en unødig omkostning og unødigt ressourceforbrug.
Udviklingen i Europa går i retning af, at international godstrafik skal over på jernbanen og det må forventes at lignende krav vil komme til transittrafik gennem Danmark, når (og hvis) man lader sig inspirere af fx Tyskland. Det er desuden forventeligt at lastvognstransporter over en vis afstand også bliver pålagt restriktioner. Danske vognmænd vil nok stritte imod, men Danmark har som bekendt ikke den helt store geografiske vægt i den henseende.
Dette er der dog andre som ved ganske meget mere om end jeg gør, herunder hvilken økonomi der ligger bag disse udviklinger.
--
ئۇلغىك