Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

El til Hirtshals/Frederikshavn igen-igen (Trafikpolitik)

af My1202, 6/6 2021, 06:23 (1265 dage siden) @ UTJ

Overføres der overhovedet længere godsvogne mellem Nordjylland og Norge samt Sverige?

.
Det gør der ikke.

Nej og dermed forsvinder noget af argumentet for at opsætte køreledning.


Transitgods på jernbane til Norge eller Sverige vil formentlig foregå på samme vis som man i stigende grad gør i Trelleborg, dvs køre lastbiltrailerne fra godstoget ombord på færgen uden godsvognene, da de dels kan pakkes tættere, dels fordi man derved ikke behøver færge mere unødig dødvægt over vandet end højst nødvendigt.

Hvilket må anses for en klimakorrekt måde at løse transportproblemet

Men en sådan udvikling i Nordjylland kræver el til terminalerne, da last-mile på ellok der skal køre meget lange stræk er endnu en unødig omkostning og unødigt ressourceforbrug.

Det afhænger vel af hvor mange trailere som bliver overført og om de skal videre med tog eller fortsætter på landevejen.

Og såvel nord for Limfjorden som den sidste strækning inden Padborg er der tale om enkeltsporet strækninger med passagertrafik.
Så det er begrænset hvor meget gods der kan køre disse steder vil jeg antage.


Udviklingen i Europa går i retning af, at international godstrafik skal over på jernbanen og det må forventes at lignende krav vil komme til transittrafik gennem Danmark, når (og hvis) man lader sig inspirere af fx Tyskland. Det er desuden forventeligt at lastvognstransporter over en vis afstand også bliver pålagt restriktioner. Danske vognmænd vil nok stritte imod, men Danmark har som bekendt ikke den helt store geografiske vægt i den henseende.

Målet om at flytte EU' godstransporter væk fra asfalten til skibe og bane er jo for ture over 300 km. Så er der tale om gods til og fra Danmark er det jo ikke omfattet af målsætningen fra EU.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak