"Great British Railways" - Danmark Burde Gøre Det Samme - EU (Trafikpolitik)
Emnekredsen, der her debatteres under, er "Trafikpolitik".
Men efterhånden som tråden er skredet frem herfra, er debatten blevet mere om "politik" end om "trafik" og dermed en debat, der fjerner sig fra formålet med et jernbaneforum. Det er næppe hensigtsmæssigt.
M.v.h.
Niels
Enug. Det som dog bør tilføjes er kun at måtte Danmark udtræde af EU vil det besværliggøre togtransport over landegrænserne og givet betyde at enten måtte vi ukritisk acceptere EU's regler på jernbaneområdet eller leve med vores egne og dermed gøre det endnu vanskeligere at køre tog over landegrænserne.Og EU tilskud til infrastrukturopgaver ville også forsvinde.
Det er jo så tilskud, Danmark selv betaler. Det er bare andre, der beslutter, hvad de skal bruges til, formentlig til gavn for fx femern men til skade for andre ting.
Sådan lidt som når vejtrafikken skal betale for jernbanerne!
-Tunnel og broen over Storebælt.
-Øresundsbroen
-Den kommende Fehmern-forbindelse.
-Jernbanedelen ved en kommende Kattegatforbindelse.
vejene betaler ikke for jernbanen. Vejene betaler ikke engang for vejene. Jo flere veje, der bygges, jo flere er der brug for. Et pyramidespil.
Forkert!
De 4 nævnte eksempler er jo netop steder hvor jernbanen ALDRIGvil blive anlagt såfremt passagerer og gods selv skulle betale anlæggene.
Derfor hænger regningen enten på skatteyderne er de andre brugere (=vejtrafikken gennem bro-&tunnelafgifter).
Ja hvis man bruger de kortsigtede men nærmest meningsløse beregningsmetoder, der vildt og voldsomt undervurderer prisen for veje. Virkeligheden er noget andet. Jo flere veje, der bygges ,jo flere bliver der brug for. Udgifterne til nye veje stiger hele tiden, mens fremkommeligheden falder.
Nu er det hærvejsmotorvej og ny limfjordsforbindelse til 40-50 milliarder, man vil have i jylland. Og selv de tal er i virkeligheden langt højere, når alle de senere udvidelser af tilstødende veje osv medregnes, som de burde. De veje opdyrker en trafik, der ikke er plads til, og hvad gør man så? Bygger nogle flere veje. Det er hele tiden den kortsigtede løsning, mens det gør de langsigtede problemer endnu værre. Men der er ikke noget alternativ. Man magter ikke at udvikle jernbanen i Danmark. Det er simpelthen for kompliceret og langsigtet for politikere, der i den grad har fået opdyrket en motorvejskultur.
Det burde hedde "predict and prevent" som andre steder, men i Danmark er det stadig kun "predict and provide" når det kommer til veje.