"Great British Railways" - må Danmark det samme? (Trafikpolitik)
Måske, men jeg tror i hvert fald en lignende løsning ville også være muligt herhjemme, selv hvis man skulle tage hensyn til EU-regler. Som jeg forestår det er det eksempelvis ikke helt så vigtigt hvordan private trafik-virksomheder (fra hele EU-området) fremover får adgang til de danske jernbaner. Ideen bag reglerne er bare at sikre at der ikke længere er et statsligt monopol et eller andet sted som kunne forhindre konkurrence og at de danske virksomheder ikke får særbehandling.
Transportministeriet skal måske på sigt sende alle DSB strækninger på udbud, men der er stadig flere muligheder hvordån det præcis kunne foregå. Den første option er den eksisterende franchisemodel (med andre ord måden tingene foregår i dag), så er der den sokaldte open-access model hvor europæiske operatører får mulighed for at køre tog på strækninger der allerede bliver serviceret af DSB (eller andre). Men der er også en sidste mulighed, nemlig såkaldte koncessionskontrakter (som for eksempel ligner de kontrakter Movia har med de private bus-operatører). Her får private operatører (igen fra hele EU-området og på lige vilkår) muligheden for at drive en vis strækning, men transportministeriet overtager indtægtsrisikoen og dermed også hele ansvaret for driften. På den måde får ministeriet også fuld kontrol over køreplanen, infrastrukturen, priserne osv.
Derfra kunne der med en fremtidig strukturreform så oprettes en ny offentlig virksomhed som kunne overtage transportministeriets (og banedanmarks) jernbanerelaterede opgaver, men princippet ville sådan set være det samme.
Jeg tror derfor ikke det ville være i strid med EUs regler, selvom der selvfølgelig ville være nogle ting som skulle afklares først.