"Great British Railways" - må Danmark det samme? (Trafikpolitik)
Hvis man kikker lidt på Sverige og Tyskland så virker det faktisk til at kunderne sagtens kan finde rundt i de forskellige rejsetilbud, og har man et tilstrækkeligt stærkt "Brand" så kommer de rejsende myldrende.
Tja, det kan godt være at man er i stand til at finde ud af billetsystemet - det bliver man jo nødt til hvis det er det eneste der er tilgængeligt - men det er da stadig mindre fleksibelt for brugerne. I dag kan jeg bare checke ind med mit rejsekort og så tage det første det bedste tog - med forskellige togselskaber kan man ikke bare skifte på forgodtbefindende, eller tage et intercitytog i stedet for regionaltoget fordi det ankom først. Hvis man skal privatisere bør det gøres for at gøre produktet bedre for kunderne og/eller gavne samfundsøkonomien, men eftersom private selskaber også skal kunne trække en profit hjem, skal de effektivisere ganske meget for at kunne opnå både bedre betjening og bedre priser. I England er priserne på intercitybilletter jo helt ude i hampen medmindre man køber sin billet en måned i forvejen. Det giver en langt ringere fleksibilitet og dermed et ringere produkt. Dyrere og mindre fleksibelt er ikke umiddelbart hvad jeg ville klassificere som en forbedring. Jeg ved godt at England ikke er et eksempel på vellykket privatisering, men det viser alligevel problemerne ved franchise-modellen ganske tydeligt.
Og dertil kommer så også at jeg stadig synes det er en god idé at man kan lade de mest trafikerede strækninger subsidiere dem der giver underskud. Det kan man ikke med en privatiseret jernbane efter franchise- eller open access-modellerne, hvor man i stor grad kører på "privatiseret profit, socialiseret risiko."
Hvis vi sammenligner jernbanen med luftfarten så er der vel ingen der i ramme alvor ønsker sig tilbage til en tid hvor kun de rigeste overhovedet havde råd til at tænke på en flybillet?
Lavpris-togafgange (som jeg antager at du refererer til her) er afgjort en god ide, men det kan man da sagtens indføre uden at skulle privatisere det hele. DSB har jo allered Orange som er et fantastisk tilbud, hvor man får billige billetter med samme komfort.
Jeg ved godt at privatisering bliver foreskrevet af EU, og jeg er på ingen måde tilhænger af at forlade EU heller... men jeg kan bare ikke se den store logik i privatiseringen. Ud fra eksisterende eksempler virker det mig ganske usandsynligt at privatisering kan medføre et billigere produkt uden samtidig at slække på komforten... eller give et bedre produkt uden at øge prisen.