Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland (Generelt)
Et nærmest perfekt forslag til hvordan banetrafikken kunne være i en nær fremtid. Fast 10 min drift mellem Roskilde og Hellerup, perfekt, det fungerer næsten som en S-bane. Et minimum af krydsende togveje, perfekt. Alle store stationer betjent hyppigt, alle mindre byer mindst hver halve time.
Jeg kan også lide tanken. Så mig er det et seriøs bud på en køreplansstruktur, som faktisk kan lade sig gøre og giver god mening. For jeg har også en tanke over at
Du har et hurtigt tog der kører ad en langsom bane, og samtidigt har du mange tog på vestbanen men få tog på den ny bane. Jeg vil derfor omlægge IC toget der kommer fra vest med stop i Ringsed, Roskilde og KbH til den ny bane, samtidig vil jeg afkorte til KBH. Herved kommer du hurtigere frem, samtidigt med at du fjerner pres på vestbanen og flytter den over på den ny bane hvor der er masser af kapacitet. Den kanal der frigøres gennem røret kunne passende overtages af Kalundborgtoget.
Der er stor pendling vestfra til Roskilde og Høje Taastrup. Jeg høre fra de nuværende pendlere, at de omlægning, som har været af pga. af den nye bane gør ondt for dem som mister forbindelser. DSB har måtte indlægge et pendlerlyn fra København via Høje Taastrup til Odense for at dække et transportbehov. For pendlingen går også ud af hovedstadsområdet...
Nu nævner i første indslag at du antager S-tog til Roskilde. Det mener jeg er helt overflødigt.
Der er allerede 10 min takt mellem Roskilde og KBH. Så ved at lade disse tog stoppe i Trekoner og Hedehusene, så har vi den samme service som med S-tog. Dette er meget billigere, og har den fordel af de fire spor mellem Roskilde og Høje Tåstrup også kan bruges til at overhale godstog.
S-tog til Roskilde vil primær bruges til trafik intern på strækningen til Valby - det vil være få, som vil tage S-tog hele vejen imellem Roskilde og stationerne i København - det vil bruge de hurtigere regionaltog. DSB går efter at at beholde samme antal tog på strækningen med stop på Høje Taastrup og en del på Trekroner. Og de fleste godstog skal over den nye bane. Så der reelt ikke mere behov for 4 spor til fjerntog.
Udfletningen i Vigerslev er bare lavet med præference for godstog via Roskilde.