Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland (Generelt)

af ulca, 20/3 2021, 09:50 (1437 dage siden) @ anho

Der er S-tog til Roskilde, så regionaltogene standser ikke i Hedehusene og Trekroner - det kunne dog måske lade sig gøre at smide et stop ind på disse stationer hver halve time som supplement.

Ret mig hvis jeg tager fejl, men har man i Roskilde i mange år kæmpet mod at få S-tog til byen? Af den simple årsag at man frygter at blive til en "forstad" til København, og det ønsker man absolut ikke. Eller har man ændret holdning; eller vil man fra politisk hold gennemtvinge en sådan beslutning? Og endelig, hvad med IC-tog?

Der er ingen InterCity-tog på Ny Bane Ringsted - dette resulterer i et ekstra skift for folk fra Køge på vej mod vest, men ingen andre bliver ramt. Den gule streg repræsenterer et lyntog og et superlyntog der begge er i timedrift, men kører 30 minutter forskudt af hinanden og derfor danner 30-minutters drift mellem København og Odense. Der er indlagt et stop på Ny Ellebjerg, da den kan ende med at blive Danmarks tredje største station målt på passagertal.

Jeg overvejede at forlænge Holbæk-togene til Nivå, men det vil måske resultere i bindinger der gør det svært at få dem til at køre 15 minutter forskudt fra Nivå-Næstved togene, så Whiskeybæltet må nøjes med halvtimesdrift.

4 tog til Nykøbing Falster i timen er måske også lidt overkill. Nogle af dem kan evt. vende i Vordingborg eller Næstved uden for myldretiden?

Ring Syd-toget har jeg farvet rødt, blot på grund af den lange afstand den trafikerer. Der er alligevel kun meget lidt forskel på Intercity- og Regionaltog på Sjælland.

Hovedbanen vender dog kun 4, hvilket er to mindre end de 6 vendinger i samme udkast, så evt. kunne myldretids-Øresundstogene vendes på Hovedbanen hvis der ikke er nok plads på Østerport og i Røret.

Det var helt bestemt en spændende mulighed, men om så den bliver populær uden den direkte omstigning til Metro på Nørreport (som målt på passagertal er den største i Danmark), det er så et godt spørgsmål. Jeg har selv oplevet, dagligt i en periode, at tage tog som vendte på Hovedbanen for så at tage S-toget til Nørreport og så stige om til Metro; det ville jeg gerne have været foruden.

Mig bekendt har Røret en kapacitet på 17 tog i timen, og min plan her viser 18 tog i timen.

Og er denne kapacitet ikke fuldt optaget den dag i dag? Fordi nogen for ca 100 år siden fik den "geniale" idé at tog på såvel nærbanen (forgængeren til vores S-bane) som fjernbanen skulle have standsning på Nørreport. Selv om man oprindeligt havde planlagt og vedtaget at tog på fjernbanen skulle køre uden stop mellem Hovedbanen og Østerport. En beslutning som blev taget så sent at den eneste måde at skaffe plads til en perron ved fjernbanen var at gøre tunnelvæggene så tynde som muligt og forsvarligt; at gøre graven bredere var ikke en mulighed.

Måske ERTMS kan få plads til det ekstra tog?

Forhåbentlig da, det skulle da netop være en af fordelene ved det nye system.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak