Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland (Generelt)

af anho, 18/3 2021, 16:28 (1438 dage siden)

Jeg har siddet og nørklet lidt her med et forsøg på at opstille en taktkøreplan baseret på 30-minutters linjer på Sjælland. Det er ikke helt let, og der er mange ting man er nødt til at veje op mod hinanden når man skal arbejde med den reducerede fleksibilitet. Dette er dog hvad jeg er kommet frem til:
[image]

Der er taget udgangspunkt i udkastet til K23, og i en jernbane på et udefineret tidspunkt i fremtiden. Der er S-tog til Roskilde, så regionaltogene standser ikke i Hedehusene og Trekroner - det kunne dog måske lade sig gøre at smide et stop ind på disse stationer hver halve time som supplement. Ring Syd er færdigbygget, og der kører 12 tog i timen mellem Glostrup og Roskilde (10 i timen mellem Hovedbanen og Roskilde). I mit drømmeland har DSB også anskaffet hybrid el/batteritog, så med driftskobling i Holbæk kan både Kalundborg og Odsherredbanen betjenes hver halve time. Alternativt kan toget køre skiftevis til Nykøbing Sjælland og Kalundborg, men så bliver togene måske en del længere end nødvendigt på yderstræknignerne.

Der er ingen InterCity-tog på Ny Bane Ringsted - dette resulterer i et ekstra skift for folk fra Køge på vej mod vest, men ingen andre bliver ramt. Den gule streg repræsenterer et lyntog og et superlyntog der begge er i timedrift, men kører 30 minutter forskudt af hinanden og derfor danner 30-minutters drift mellem København og Odense. Der er indlagt et stop på Ny Ellebjerg, da den kan ende med at blive Danmarks tredje største station målt på passagertal.

Jeg overvejede at forlænge Holbæk-togene til Nivå, men det vil måske resultere i bindinger der gør det svært at få dem til at køre 15 minutter forskudt fra Nivå-Næstved togene, så Whiskeybæltet må nøjes med halvtimesdrift.

4 tog til Nykøbing Falster i timen er måske også lidt overkill. Nogle af dem kan evt. vende i Vordingborg eller Næstved uden for myldretiden?

Ring Syd-toget har jeg farvet rødt, blot på grund af den lange afstand den trafikerer. Der er alligevel kun meget lidt forskel på Intercity- og Regionaltog på Sjælland.

Og så er pendlerlynet forsvundet. Det ville jeg egentlig gerne bevare, men jeg kunne ikke få plads til det. Så er spørgsmålet om en fast 30-minutters takt opvejer tabet af pendlerlyntog.

Østerport vender 10 tog pr. time, hvilket er ét mere end i udkastet til K23. Hovedbanen vender dog kun 4, hvilket er to mindre end de 6 vendinger i samme udkast, så evt. kunne myldretids-Øresundstogene vendes på Hovedbanen hvis der ikke er nok plads på Østerport og i Røret. Mig bekendt har Røret en kapacitet på 17 tog i timen, og min plan her viser 18 tog i timen. Måske ERTMS kan få plads til det ekstra tog?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak