Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland (Generelt)

af anho, 19/3 2021, 21:53 (1437 dage siden) @ bastholm

[image]

Nu helt uden krydsende togveje på København H. Øresundstogene kører 6 tog i timen i myldretiden og har tre spor at vende på. Dertil kommer eventuelle X2000 der også skal vende på samme spor. Ringstedbanen har 6 tog i timen, også tre spor. Vestbanen har 10 tog i timen, hvoraf kun 2 (!) vender på Hovedbanen og 8 fortsætter. I myldretiden vender ingen tog på Østerport - uden for myldretiden vender 2 tog i timen.

Det betyder at hvis der altså er plads til det ude på selve strækningen, så er der rigeligt med kapacitet til også at indføre pendlerlyn. Men så ville man komme op på 14 passagertog ud ad Vestbanen i timen, og to godstog i timen også. Det er måske mere end hvad banen kan klare. Og spørgsmålet er om pendlerlyn overhovedet er nødvendigt når man har 4 tog i timen mellem Roskilde/Slagelse og Odense. I hvert fald virker det som overkill med 4 spor dedikeret til Vestbanen på Hovedbanegården, når der kun skal vende to tog i timen! Faktisk kunne man lade Kalundborgtogene fortsætte helt til Østerport, nu hvor der er gjort plads i røret. Så kunne man gå ned til kun to spor dedikeret til Vestbanen på Hovedbanegården, og så have fire spor til hver af Øresundsbanen og Ny Bane Ringsted.

Det værende sagt, burde der i hvert fald være rigeligt med plads på sporene til at man kan indføre tog til Hamborg også. Ny Bane Ringsted og dens vendespor på København H har masser af plads i overskud. Ny Ellebjerg har også rigeligt med plads, så man kan også indføre tog fra Sverige uden om Hovedbanen mod Aarhus eller Hamborg, som SJ vistnok har udtalt sig om at de gerne vil.

Derudover kører færre tog hele vejen til Nykøbing Falster i denne version. Hvert andet hurtigtog vender i Næstved og hvert andet stoptog vender i Vordingborg (eventuelt kan flere tog føres hele vejen til Nykøbing F i myldretiden, hvis der er passagergrundlag for det).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak