Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bare for sjov: 30-minutters takt på Sjælland (Generelt)

af bastholm, 20/3 2021, 10:47 (1437 dage siden) @ anho

[image]

Nu helt uden krydsende togveje på København H. Øresundstogene kører 6 tog i timen i myldretiden og har tre spor at vende på. Dertil kommer eventuelle X2000 der også skal vende på samme spor. Ringstedbanen har 6 tog i timen, også tre spor. Vestbanen har 10 tog i timen, hvoraf kun 2 (!) vender på Hovedbanen og 8 fortsætter. I myldretiden vender ingen tog på Østerport - uden for myldretiden vender 2 tog i timen.

Det betyder at hvis der altså er plads til det ude på selve strækningen, så er der rigeligt med kapacitet til også at indføre pendlerlyn. Men så ville man komme op på 14 passagertog ud ad Vestbanen i timen, og to godstog i timen også. Det er måske mere end hvad banen kan klare. Og spørgsmålet er om pendlerlyn overhovedet er nødvendigt når man har 4 tog i timen mellem Roskilde/Slagelse og Odense. I hvert fald virker det som overkill med 4 spor dedikeret til Vestbanen på Hovedbanegården, når der kun skal vende to tog i timen! Faktisk kunne man lade Kalundborgtogene fortsætte helt til Østerport, nu hvor der er gjort plads i røret. Så kunne man gå ned til kun to spor dedikeret til Vestbanen på Hovedbanegården, og så have fire spor til hver af Øresundsbanen og Ny Bane Ringsted.

Det værende sagt, burde der i hvert fald være rigeligt med plads på sporene til at man kan indføre tog til Hamborg også. Ny Bane Ringsted og dens vendespor på København H har masser af plads i overskud. Ny Ellebjerg har også rigeligt med plads, så man kan også indføre tog fra Sverige uden om Hovedbanen mod Aarhus eller Hamborg, som SJ vistnok har udtalt sig om at de gerne vil.

Derudover kører færre tog hele vejen til Nykøbing Falster i denne version. Hvert andet hurtigtog vender i Næstved og hvert andet stoptog vender i Vordingborg (eventuelt kan flere tog føres hele vejen til Nykøbing F i myldretiden, hvis der er passagergrundlag for det).

Hej Anho


Et nærmest perfekt forslag til hvordan banetrafikken kunne være i en nær fremtid. Fast 10 min drift mellem Roskilde og Hellerup, perfekt, det fungerer næsten som en S-bane. Et minimum af krydsende togveje, perfekt. Alle store stationer betjent hyppigt, alle mindre byer mindst hver halve time.

Jeg har dog et par enkelte forslag til hvad jeg selv syntes er forbedringer.

Du har et hurtigt tog der kører ad en langsom bane, og samtidigt har du mange tog på vestbanen men få tog på den ny bane. Jeg vil derfor omlægge IC toget der kommer fra vest med stop i Ringsed, Roskilde og KbH til den ny bane, samtidig vil jeg afkorte til KBH. Herved kommer du hurtigere frem, samtidigt med at du fjerner pres på vestbanen og flytter den over på den ny bane hvor der er masser af kapacitet. Den kanal der frigøres gennem røret kunne passende overtages af Kalundborgtoget.

Nu nævner i første indslag at du antager S-tog til Roskilde. Det mener jeg er helt overflødigt.
Der er allerede 10 min takt mellem Roskilde og KBH. Så ved at lade disse tog stoppe i Trekoner og Hedehusene, så har vi den samme service som med S-tog. Dette er meget billigere, og har den fordel af de fire spor mellem Roskilde og Høje Tåstrup også kan bruges til at overhale godstog.

Syd for Næstved ville jeg også lave et par ændringer. Dit forslag virker lidt rodet. Som det er foreslået kommer togene ikke til Nykøbing F i fast takt, og så passer det ikke med den takt der allerede er på Lollandsbanen. Jeg vil derfor foreslå at løsningen bliver magen til det du har foreslået for Holbæk Kalundborg. Stoptoget over Roskilde kører til Næstved som foreslået. Hurtigtoget over Køge, Ringsted skal fortsætte som stop tog syd for Næstved. Toget fra lille syd afkortes i Næstved. Herved vil Næstved være helt analog til Holbæk og Nykøbing F vil være helt analog til Kalundborg. Men have halvtimes takt som passer til Lollandsbanes 30 min takt.

Bare nogle tanker.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak