DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse (Trafikpolitik)
Kan du kvalificere hvorfor disse forslag ikke virker?
S-tog til Helsingborg. Gad vide hvem der kan få glæde af det. Svenskere der mener at der er arbejde at få i Helsingørområdet (som det er blevet anført af en kommunalpolitiker fra Helsingborg). For øvrigt er det en rigtig dårlig forretning at bygge en jernbanetunnel der (hvis det i det hele taget kan lade sig gøre). En fast vejforbindelse er der mere musik i (selv om det betyder en dårligere økonomi for den nuværende Øresunds-forbindelse).Godstog i tunnel fra Landskrona til København som skal tilsluttes det eksisterende jernbanenet på Københavns Hovedbanegård. Det forslag kommer i hvert fald ikke fra jernbanekyndige Tænk også på de mange byggepladser der skal etableres midt i København. Mon Tivoli er begejstret?
Passagertrafik fra Landskrona (ca 33 tus indbyggere) med direkte/hurtige tog til København?! Det er i hvert fald ikke københavnerne der skal til Landskrona - der sker ingenting dér
Men svenskere er et venligt folkefærd. De vil gerne være med til at financierer sådanne projekter. Vi siger tak ......
Jeg bemærker du ikke nævner ekspresgruppens forslag om en s-togstunnel parallelt med røret. Er det et godkendt og visionært forslag?/R
Nu kommenterede jeg kun på flere faste forbindelser fra Sverige. En udvidelse af S-banenettet i København engang i fremtiden, vil sikkert være nødvendig.
Man kan her, mange år efter, ærge sig noget over at planerne med at bygge en tunnel for S-tog, så togene fra Frederikssund- og Farumbanen blev ført i tunnel frem mod Nørreport (Frederikssundbanen via Frederiksberg) - Kgs Nytorv og videre til Lufthavnen ikke blev til noget. Det blev kun til en forberedelse af 2. generationstogene til tunnelkørsel ....... i stedet fik vi en metro, som er blevet meget kostbar for Københavns Kommune.
--
Svend