DTU: Jernbanestrukturen i hovedstaden trænger til en analyse (Trafikpolitik)
Uden meget håb, så prøver jeg påny:
Håb om hvad?
Hvis Femern forbindelsen bliver en succes for en eller flere trafikarter , så vil den øge presset på Øresundsforbindelsen for samme trafikarter
Ja. Men da antal af godstoge fra Kastrup til Rødby vist ikke alene afhænger af antal mulige godstog over Øresundsbroen men også kapaciteten på nævnte strækning, så er det nok begrænset hvor meget mere gods jernbane bidrager med.
Hvis godsmængden stiger vil en del af denne stigning være flere godstog, og en del vil være flere lastbiler.I begge tilfælde betyder det at der kommer øget pres på Øresund, men naturligvis ikke lige meget på vej og jernebane
Som anført ovenfor er antal ekstra godstoge ikke kun bestemt af hvad der kører over Øresundsbroen men også på resten af strækningen.
Men antal af lastbiler kan selvfølgelig øges.
Hvilket jo i så fald er helt imodstrid med intentionen om at begrænse gods på vejene.
Så skulle det ske - mon så ikke vejafgifterne forhøjes markant eller priserne for lastbiler via Fehmern-forbindelsen og Øresundsbroen bliver sat op?
Blot et håb om at Svenskerne sender deres gods via færge udenom Danmark!
--