Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler (Generelt)

af Rail, 2/3 2020, 18:01 (1732 dage siden) @ mikedk2100

Der kommer vel dobbeltdækkertog og vectron når Kystbanen begynder at køre videre til Holbæk, Slagelse og Næstved? Og så en blandet landhandel af øvrige litra.


Jo men ikke flere vogne. Der vil jo så blive færre pladser på togene til Holbæk, Slagelse og Næstved, når de også skal til Helsingør og vende. Og det er jo uvist, hvornår der kan køre el-tog til Holbæk og Næstved - det bliver jo næppe fra 2022, og der skal jo alligevel dieseltog til Nykøbing F og Kalundborg.


Ringsted - Næstved skal være klar medio 2021 og er forudsætningen for indsættelsen af EB.

Det giver ikke færre pladser at udskifte et Diesellokomotiv med et Ellokomotiv.


Nej, men det giver færre afgange (og dermed færre pladser), hvis de nuværende dobbeltdækkere skal køre længere (til Helsingør), fordi der er færre ET til rådighed på Kystbanen. Især hvis der sættes flere vogne efter ellokomotivet. Så kan de samme pladser ikke udfylde samme antal afgange som nu. Så må der jo skulle køre færre tog. Medmindre man indsætter diesel.

Og hvor skal dieseltogene tages fra, når “fremtidens tog” først kommer i 2024-2025? Hvor der alligevel ikke er strøm til Aarhus - så der skal alligevel køre dieseltog i landsdelstrafikken under el.

Det skrå bane eksempelvis, derudover reduceres behovet for dieseltog med elektrificering af Ringsted - Næstved


Så det bliver måske slut med direkte tog fra Kalundborg og Nykøbing til København?


Nej det kommer ikke til at ske

Men det vil foregå med diesel, da der tidligst er el til Nykøbing i 2024 og til Kalundborg i 2027. Og de vil så ikke kunne kombineres med Kystbanen.

Ja naturligvis

Det hjælper selvfølgelig på det, hvis der faktisk er 34 ET fremfor de 10 som nævnt tidligere i tråden. Men alligevel - det er jo noget af et tilbageskridt, hvis der skal til at køre dieseltog (IC3 eller IC4) på Kystbanen igen.


Det skal der så ikke - husk at en stor del af de 34 allerede bruges i dag mellem landegrænsen og Østerport. Man kan ikke drive hele Kystbanen for kun 10 ET, men det er faktisk tæt på.


Der vil saftsuseme blive trangt, hvis Kystbanen kun skulle køre med 10 togsæt. Ellers ville der blive skåret markant ned på afgange!

Har du prøvet at regne på det ?

Det tager i dag 1:34 for et Kystbanetog at kører Østerport - Helsingør - Østerport og 1:16 for Østerport - Nivå - Østerport. Hvis vi runder op så det passer med en 20 minutters frekvens, så giver det hhv. 5 og 4 stammer. Men vendetiden skal trækkes fra da denne jo blot flyttes fra Østerport til Helsingør når du forlænger toget. På den måde kan du spare en stamme på hvert system. Så er vi ned på 4 og 3, altså 7 stammer. I dag (fra K20) køres ingen tog på Kystbanen med 3 ET fordi der er et behov på Kystbanen - udelukkende fordi der enten er behov for 3 sæt over Øresund eller i Sverige.
De eneste tog der har 3 sæt pga. passagermængden på kystbanen er myldretidstogene og de fremføres med ER.

Altså skal der maks bruges to sæt pr. stamme eller 14 sæt for at drive Kystbanen, egentligt meget tæt på de 10 ik?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak