Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler (Generelt)
Tror nu ikke du skal glæde dig for tidligt. Komforten i ET er ikke særligt god og de er ikke ret populære til Länstrafikken i Sverige af samme årsag.
Komforten i ET er ikke som i IC3 - det er vi helt enige om, men den er trodsalt langt bedre end i ER, som efterhånden mest minder om et togsæt der kun venter på en udrangering.
Sæderne er siddet i stykker, så selve sædefladen ikke længere er nogenlunde plan, men er forvandlet til et 'hul', hvor der mangler fyld.
Derudover gør opstillingen af sæderne, at der mangler et ordentlig bord i omkring 3/4 dele at toget, så DSB argument med at man kan arbejde undervejs, klinger lidt hult, hvis du skal med litra ER - men gør omvendt nok, at DSB kan sælge nogle tillæg til 180,- kr.
DSB gør desværre intet - som i intet - ved komforten i litra ER. Dengang de første planer kom med at indsætte dem i IC-drift mellem København og Esbjerg, skulle et antal ombygges til IC-komfort, så man ved jo godt den er gal med sit produkt - men det blev vist kun til at vende sæderne i en vogn.
Og som DSB økonomi er pt., så skal man nok ikke gøre sig nogen forhåbninger om nogen ændringer her - derfor kunne et skift til litra ET være en oplagt løsning på de udfordringer - litra ER er skabt til en sjællandske regiontrafik, hvilket toget stadig kun er !!!
Man vil gerne at man benyttet kollektiv trafik, men komfort og service går mod bunden, mens priserne går mod toppen - men det er en anden diskussion.