Skånetrafiken vil købe 18 nye Øresundstog hos Stadler (Generelt)
Når det er sagt er IC-tog alligevel de fakto regionaltog, så kan ikke se nogen grund til at passagere til/fra Vejen skal have krav på bestemte tog frem for Sjællandske pendlere.. Udover man måske kunne sige at dem der er fleste af burde tilbydes det bedste ?
Argumentet mod ET i Sverige, er jo netop den dårlige komfort når der rejse langt, så jeg har svært ved at se, hvorfor rejsende fra f.eks. Vejen eller Vejle ikke skal tilbydes samme komfort - rejsen er af samme længde, rejsens pris er den sammen - men alligevel skal den fra Vejen rejse i 'regionaltog' mens dem fra Vejle kan rejse i 'Intercitytog'...
Sædeopgraderingen bestod i at alle togsæt blev ens og at alle sæt fik IC3-sæder i stillezonen og første klasse.
Der er vel kun i omkring halvdelen af sættene, at sæderne i stillezonen er udskifte til IC-sæder - i de resterende sæt er der stadig IR4 sæder.
Ps det er halvdelen af sæderne i ER der er opstillet i vis-a-vis...
Vogn 1x (den med DSB 1' og stillezone) holder vi uden for regnestykket - for der er 3 forskellige sædeopstillinger, hvor antallet af DSB1 varierer.
Vogn 2x er der 8 sæder der er opstillet vis-a-vis, men med mindre afstand end i MF - og deraf et meget lille bord. (44 fly / 8 vis-a-vis)
Vogn 3x er alle sæder på nær 4 opstillet som IC3 og med samme afstand (4 fly / 40 vis-a-vis)
Vogn 4x er der 8 sæder der er opstillet vis-a-vis, men med mindre afstand end i MF (42 fly / 8 vis-a-vis)
Det giver 90 sæder med fly opstilling og 56 med vis-a-vis opstilling - og det er jo langt fra halvdelen, hvoraf de 16 oven i købet mangler et ordentlig bord, så er der er 40 tilbage med samme opstilling som MF.