Roadpricing (Trafikpolitik)
Det giver ikke altid mening at udflytte styrelser osv. Hvis det skal fungere med kollektiv trafik skal udflytningerne tage hensyn til dette. Min kone blev (tvangs)forflyttet til Viborg fra Horsens, og mens togbetjeningen mellem hjembyen Aarhus og Horsens fungerer med hyppige afgange og kort køretid, duer toget til Viborg ikke da det er enkeltsporet, for langsomt og ikke hyppigt nok. Det tager halvanden time hver vej med ventetid i Langå, dårlige busforbindelser i Aarhus med mere. Nu kører hun i bil. Hvad angår roadpricing duer det kun hvis den kollektive trafik er et praktisk alternativ, og det virker det ikke som om regering og folketing ønsker. Og med selvkørende biler er klimaproblemerne slet ikke løst. En el-selvkørende bil vil alt andet lige være mindre klimabevidst med én passager i hver, i stedet for 500 passagerer i et elektrisk hurtigtog. Husk også på at i dag udleder biler i Danmark 1400 tons gummistøv om året, og det vil ikke stoppe, selvom bilerne bliver elektriske, snarere tværtimod, da bilerne vil være tungere.