Roadpricing (Trafikpolitik)
Det handler ikke om hvad der er ønskeligt og muligt i dag eller i morgen, men om hvordan vi vil leve i 2030 eller 2050. På den tidsskala kan man selvfølgeligt godt forholde sig til om bil eller bus eller tog er mest ønskeligt og på den tidsskala spiller roadpricing selvfølgeligt en rolle.
Det bliver bare så uhåndgribeligt med så lange udsigter, for de fleste lever nu og her og har brug for at kunne komme til/fra job, have et fritidsliv, kunne komme på ferie osv. Mange af os ligger på kirkegården i 2050 eller er i bedste fald pensionister.
Man kunne godt have indført en slags roadpricing a la en betalingsring om de større byer for mange år siden, men den idé blev lagt i graven og bliver ikke genoplivet. Den kollektive trafik kunne i øvrigt heller ikke have kaperet det, selvom DSB pralede med, at de da sagtens kunne klare en passagerstigning på 50 pct. Alene af den grund bliver en betalingsring ikke genoplivet.
Om det er muligt i 2050 kan ingen selvfølgelig spå om, og derfor er det vel heller ingen grund til at forholde sig til, om vi skal have roadpricing til den tid. Foreløbig skal der skabes et alternativ til bilen - alene det skal vi være enormt heldige med at have i 2030.