Roadpricing (Trafikpolitik)
Meget enig. Pointen er bare at hvis man siger at nu indfører vi roadpricing fra 1.1.2025 f.x. har man jo så 5 år til at forberede sig. Det kan så være der skal købes længere tog eller ses på flaskehalse eller andet. Det er så en del af en plan om hvordan samfundet skal se ud i 2030 eller 2050.
Det store problem er at de konkrete muligheder for at indføre roadpricing altid bliver skudt ned uden at folk kommer med andre forslag til hvordan det skal gøres. Så går der hurtigt 10 år med trængsel man ikke rigtigt kan gøre noget ved, fordi man hverken bygger mere kapacitet eller matcher bilmængden til kapaciteten. Som alle andre ændringer vil det gøre ondt i en periode indtil man har vænnet sig til ændringen, men man skal gøre noget på et tidspunkt.
Den pointe kan jeg selvfølgelig godt følge. Og det giver så også god mening at se det meget, meget langt ude i fremtiden, hvis der skal være et alternativ til bilen.
Ulempen er så, at udviklingen oftest går hurtigere end byggerier i det offentlige, og især meget hurtigere end den politiske proces. Så vi aner reelt ikke, om vi stadig kører rundt i konventionelle biler med fører, eller om alle har et selvkørende køretøj på det tidspunkt, og den kollektive trafik dermed har udspillet sin rolle. Det vil jo være et sats at tage, at bruge endnu mange milliarder på en kollektiv trafik, som så måske viser sig at være overflødig.
Det er altid nemt at være bagklog, men bare vi dog havde haft modet for 15 år siden, da fx svenskerne indførte betalingsring og gav den i forvejen gode kollektive trafik et markant løft i Stockholm.