Fremtidens kunder i bus og tog? (Trafikpolitik)
Det er Danske Regioner der står bag artiklen. De vil have at regeringen bruger 100 mio. kr. på takstnedsættelser for de unge.
Men det kan umuligt være prisen der får unge på ungdomsuddannelser til at vælge kollektiv trafik fra, for et ungdomskort koster 12,74 kr. pr. dag. Den pris kan ikke finansiere drift af selv den billigste skrotbunke af en bil.
Problemet ligger i at der i provinsbyerne er et enormt opland, hvor mange elever bor. Mange steder kører bussen måske kun en gang om morgenen og tre gange om eftermiddagen. Nogle gange kører bussen oftere, men stopper så klokken 17 så man ikke kan komme hjem efter fritidsaktiviteter.
Frekvensen på mange ruter er et problem, men man skal heller ikke glemme at det også er et stort problem at køre en stor bus med 0-2 passagerer hver time hele aftenen.
Det er en udfordring at betjene tyndt befolkede områder med højfrekvent offentlig transport, fordi offentlig transports største styrke er at kunne fragte mange på lidt plads.
Helt enig.
Og når de selvkørende biler kommer og 20-30 år bliver det kun muligt at køre med kollektiv trafik i landets 6-8 største byområder og med tog mellem
København-Kastrup (Sverige)
København-Rødby, (Tyskland)
København-Kalundborg, København-Esbjerg, København-Aalborg og mellem Aalborg-Padborg(Tyskland)
og mellem de stationer som ligger på disse hovedstrækninger samt med
Letbaner, Metro og S-tog.
Al anden skinnetrafik lukker da det er for dyrt at opretholde.