Fremtidens kunder i bus og tog? (Trafikpolitik)
Hvornår er fremtiden ? Og hvorfor er det et problem, at flere unge har råd til bil?
Fremtiden er om 20-30 år. Da har vi de selvkørende biler.
Om det er et problem?
Næ - slet ikke hvis pågældende køretøjer ikke energimæssigt belaster klimaet.
Men når unge idag fravælger kollektiv trafik og lærer at det er både behageligere og lettere i de fleste tilfælde at tage sin egen bil - ja så reduceres kundeantallet til den kollektive trafik specielt udenfor de største 6-8 byer i DK.
Symbolske takstnedsættelser vil næppe gøre en forskel.
ENIG. Så skal man gøre det gratis.
Og egentlig er det heller ikke et problem, så længe de kører i landdistrikter. Spar penge ved at udfase busser i de områder. Tjen penge på massiv road pricing, og få så styr på banerne ind mod byerne. Så vil mange formentlig droppe bilen igen alt efter hvor de bor.
Vi får givet roadpricing men især den jernbanedelen vil givet ikke kunne klare udfordringerne ved pendling morgen og aften til og fra København.
I andre lande har unge i vidt omfang fravalgt bilen, men i danmark tør/ønsker man reelt ikke at gøre noget ved det.
Jamen de kommer ikke til at "lære" at det er nemmere og behageligere at køre selv, medmindre de kun kører i øde egne. Ikke på sigt. Biltrafikken er et pyramidespil med konstant stigende udgifter og konstant faldende fremkommelighed. Det er kun et spørgsmål om hvornår og hvordan det bryder sammen.
Roadpricing er ikke kun i de store byer. Det skal inkludere vejene mellem dem og derind, og også gerne mindre og selv meget små byer alt efter forholdene. Jeg tror ikke nogen ønsker gymnasier, der skal ligne et indsutrikvarter med 1.000 parkeringspladser. Løsningen her kunne være, at den unge kører i sin bil men ikke ind til byen men hen til den mest optimale mindre station. Så fodres banen med passagerer og penge og burde på sigt blive bedre, og man kan droppe de håbløse busser på landet.
Ja problemet er, at når man kommer i gang med de ting, så er banen ikke gearet til passagervækst. Der er desværre alt for lidt fokus på kapacitet. Ift at der trods alt nu er blevet investeret mere i banen end i nyere tid, så er det grotesk usammenhængende, at man fx opgraderer hastighed Aarhus-Aalborg og dermed mindsker kapaciteten fremfor at lave overhalingsspor, der vil øge kapaciteten, bare for at opnå kortsigtede besparelser, hvis man overhovedet opnår det.