Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mere gods på jernbanen - incitamenter (Trafikpolitik)

af Niels Bak, 30/1 2020, 16:33 (1757 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er det politikerne som skal gøre noget

Jeg har tidligere luftet tanken. Men derfor kan vi jo godt give den endnu en chance:

Hvis politikerne virkelig gerne vil have mere gods over på jernbanen, kunne de vel skrue op for det eksisterende miljøtilskud, der i øjeblikket gives pr. tonkm. Tilskuddet udgør pr. 1. januar 2020 kr. 0,0140 pr. tonkm og udbetales af Banedanmark til jernbanevirksomhederne. Man kan øge tilskuddet. Samtidig kan man overveje, om tilskuddet fremover skal udbetales til afsenderen og ikke jernbanevirksomhederne. Det ville være mere bureaukratisk, men samtidig skabe en helt anden incitamentsstruktur.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

Man kunne starte med at fjerne det indirekte tilskud til lastbiler.

Her tænker jeg naturligvis på at lasbilerne i dag ikke er afgiftsbelagt i forhold til deres meget store slid på vejene og i forhold til deres CO2-udledning. Tvært imod er afgifterne lavere end dem privatbilister betaler.

Om det er roadpricing eller andet, som er det mest effektive, vil jeg lade nogle andre om at være kloge på, men lige nu er systemet både urimeligt og uhensigtsmæssigt.

Men det kræver, som flere andre er inde på, en politisk vilje, som ikke er til stede. Så snart transporterhvervet hyler, så forbliver det ved skåltaler og varm luft som i ministersvaret herover. Og ja, højere transportpriser er en negativ konkurrenceparameter for dansk erhvervsliv. Det må man så se om man kan lette på andre måder, men hvis ikke man holder op med indirekte at subsidiere lastvognstransport, så sker der ikke noget. Direkte restriktioner, som man ser gennem Alperne, kunne også være en mulighed, men så er vi ovre i EU-bestemmelser.

Hvis man skulle tale direkte tilskud til jernbanegodset, så er det mest relevante nok at se på at få kompenseret de udgifter man har fået pålagt branchen med signalprogrammet. Det er faktisk ret akut.

At der så også skal et langsigtet strukturarbejde i EU til, har ministeren ret i. En godsplan for banen med gennemtænkte investeringer er også nødvendig, for halve løsninger ender med at ligge øde hen. En godsterminal i Hirtshals er nødvendig, men med omløb i Århus, omløb i Hjørring og manglende kanaler, som kan sende toget afsted, når godset er der, så sker der altså ingenting. Og at bygge en discountløsning i Esbjerg, som alle i forvejen har sagt er uden interesse, det er altså helt hovedløst.

Der er tegn på, at der er i hvert fald muligheder for forandringer. Transittrafikken er betydelig, men kunne sagtens fylde endnu mere, og vil få et kæmpe løft med Femern. Terminalen i Padborg har været en god succes og også i Ålborg vokser godsmængderne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1153Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Kjellerupbanen

Kjellerupbanen. Pris 390 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak