Mere gods på jernbanen - incitamenter (Trafikpolitik)
Det er slet ikke nok.
I en anden tråd blev beregnet at en trailer over Storebælt - ved 36 trailere på et tog vil koste ca. 200 kr.
Det er da billigt - og langt under hvis den kører over eller sejler via Rødby.Men de fleste lastbiler sydfra kommer ikke over Storebælt.....
Mon ikke ministeren tænkte på længere strækninger ned i Europa?
F.eks. længere sydpå end Verona Italien.Hvis der dagligt kørte et tog til og fra Verona til Taulov/Høje Tåstrup med en transittid på under 2 døgn ville det være attraktivt..
Og vel og mærke et tog der holder køreplan.....Tilbage i tiden 4-5 år siden kostede en trailerfuld fra netop Verona til Vejen omkring 10.000 kr. Hvis et sådant tog med plads til 36 trailere kunne have 25 betalende trailere / afgang vil der være kr. 250.000 at betale med - jeg har ingen anelse om det dækker, men mon ikke det gør?
Men hvem tager den kommercielle risiko???
P.Jensen
Lige pt. er Tyskland en flaskehals pga. manglende udbygning af infrastrukturen. Der mangler kapacitet ned til Gotthard Basistunnel på den tyske side og der kommer til at mangle kapacitet ned til Brenner Basistunnel også på den tyske side. Det samme ville have sket ved Femern, hvis ikke det var fordi tyskerne også skulle trække godkendelsen i langdrag.
Fra Holland er der bane på begge sider Rhinen svjv, men på den sidste strækning gennem Baden-Württemberg er begge baner på den tyske, højre side af floden. Da der blev problemer ved Rastatt blev togene ikke sendt gennem franske Alsace på den anden side floden. Hvorfor ikke?