Mere gods på jernbanen - endnu et ikke-svar fra en minister (Trafikpolitik)
På den ene side er transportministeriet i dag ikke noget, der rangerer vildt højt, men på den anden side kunne det jo komme til det i fremtiden. Man har i transportministeriet en enorm magt til ikke at alene at skabe danskernes transportvaner, men også hvor og hvordan vi bor. Når Sydbanen lukkes understøtter det, at Lolland Falster er Udkantsdanmark. Metroen i København laver flere skel mellem Københavns Kommune og omegnskommunerne end et sporvognsnet ville eller s-toget gør.
Mange her vil givetvist være uenige i Ole Birks prioriteringer som transportminister, men man var aldrig i tvivl om det ideologiske aftryk. Benny Engelbrecht virker på den anden side som en, der ønsker brede forlig og har sværere ved at melde hans ideologiske ståsted klart ud. Jeg mener, vi står for dælen i en klimakrise og så dur det altså ikke at man ikke melder klart ud hvad man vil med jernbanen og tager politisk ejerskab for den offentlige transport.