Mere gods på jernbanen - incitamenter (Trafikpolitik)
Jamen det er billigere på tog end på gummihjul fra Korsør til Fredericia.
Men det kommer ikke til at ske fordi distancen er for lille og afgangstiden for lastbiler indenfor Danmark er "hele tiden" og det kan toget ikke levere. Toget er for ufleksibelt på korte strækninger og alt, alt for langsomt.
Carlsberg udnytter at de ikke ønsker 30-50 lastbiler mellem Fredericia og Sjælland - det er billigere for dem fordi de kan samle et stort antal trailere / tog. De tager imod ordrer i kundeservice frem til ca. kl. 13.00 - distribution på Sjælland beregnes - fra 15.00 pakkes trailere, der er parat næste morgen i Høje Tåstrup. Chaufføren får sin rute og kører ud. Produkterne kræver ikke køl eller frys - er ikke letfordærvelige så transittid på 12-18 timer er i orden. 12-18 timer er i ikke acceptabelt ved distribution f.eks. fra Bilka centrallager i Brabrand og ud til supermarkederne.
P.Jensen
Derfor er der heller ikke basis for meget indenlandsk godstransport med tog.
Ganske vist kører der mange lastbiler rundt med f.eks. roer eller korn. Men begge dele er nu nemmere og hurtigere at sende med lastbil fra producent til h.h. kornlager / respektive sukkerfabrik.
Vi har derimod mange lastbiler i transit som med fordel kunne sendes med en rullende landevej fremfor at køre på de danske motorveje mellem Tyskland og Sverige / Norge / Finland.
Her kunne det danske samfund spare penge på slid på motorvejene, undgå de overfyldte rastepladser, undgå en masse uheld med trætte udenlandske chauffører, bedre trængslen for personbilerne og det hele kunne klares ved at gøre det tvungent at benytte den rullende lastbil ved transit i Danmark.
Rigtig tilrettelagt kunne man måske endda få det godkendt som hvilepause for chaufføren?