Analyse: S-tog til Roskilde (Trafikpolitik)
Punktligheden er en stor faktor i forhold til hvor lang tid folk rent faktisk skal bruge på en given rejse. Har jeg et møde i Roskilde klokken 12 gør det altså en forskel om jeg kan regne med hvad rejseplanen siger, eller jeg hellere skal tage toget 20 minutter før. Det er rigtigt at man så skal sammenligne med ERMTS, men togene der kommer til Roskilde vil stadig typisk have mere mulighed for at blive forsinkede end S-tog i lukket løb. Det kan så givetvist være en fordel at det i 2030 primært er regionaltog der betjener Roskilde og ikke et tog der kommer fra 4 forskellige steder i Jylland f.x.
Der er bestemt muligheder med s-tog og var der s-tog i dag ville det for mig personligt måske passe at bruge dem omkring hver anden gang jeg er i Roskilde. I sidste ende tror jeg dog mere det handler om hvorvidt Roskilde skal være den første provinsby eller den sidste s-togsforstad når man kører fra København. Man kan givetvist også få mange af fordelene med regionaltog selvom det betyder at rejseplanen skal konsulteres hver gang man rejser mellem København og Roskilde.