Superlyn standsning i Skanderborg og Hobro (Trafikpolitik)
Stop i Skanderborg er ikke KUN af hensyn til denne by
Skanderborg - og Hobro - er - som Timemodellens køreplan p. t. er skitseret - de to byer, der mister direkte lyntogsforbindelser til/fra København.
Hobro kan muligvis reddes ved at nærbanetogene Skagen-Skørping forlænges til Hobro og i Hobro gives forbindelse til L1, der så kommer til at standse i Hobro (L1 er p. t. planlagt til Kh-Od-Ar-Rd-Ab). Hvordan sekunderne til L1's standsning i Hobro skal findes, må fremtiden vise?
Sværere bliver det med Skanderborg, idet både L1 og L2 kører udenom Skanderborg. Men det er måske en helt anden diskussion? Hvor stor skal en by være for - i fremtiden - at have direkte lyntogsforbindelse til/fra København? Større byer har historisk måttet lide større tort?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"
Korrekt at Hobro bliver særlig interessant. I trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032 fig. 76 er superlyn da også foreslået at skulle stoppe i både Randers og Hobro.
I forbindelse med den endnu ikke besluttede/finansierede hastighedsopgradering Randers-Hobro, har Banedanmark lavet en option til politikerne. Optionen koster omkring 0,5 mia. kr. og napper 1 minut ekstra af køretiden. Desuden får DSBs nye tog bedre acceleration end oprindeligt forudsat i Togfonden, og wupti, der er tid til at standse i Hobro, og stadig køre Aarhus-Aalborg på 1 time rent. - Det hjælper naturligvis også at der i forvejen ikke kan køres ret hurtigt gennem Hobro pga. kurven.