Hastighed på Kystbanen (Jernbanen i dag)
Det er sjovt som debatten går på det ene eller andet tog.
Reel kan du få lige det tog, som du ønsker.
Sammenligninger på baggrund af tekniske egenskaber giver ikke den store mening, men man kan bruge meget tid herpå.
Der er et andet - ganske overset - aspekt i dén her sag og handler mere om hvorvidt, der skal stå "S" på togene eller ej.
S-banen behøves ikke at blive udbudt, hvorfor DSB/ministeriet muligvis ønsker at beholde S-banen (og dermed Kystbane) hos DSB.
Al regionaltrafik skal ad åre udbydes og "nogle" er måske ved at forsøge at fremtidssikre en rest af DSB?
Gad vide om den form for fremtidssikring er ønskeligt?
Man kunne også forstille sig en model, hvor trafikkøberansvaret ligger hos kommunerne (og MOVIA). Så kan de udbyde den trafik, de helst vil have (og betale for), med krav om at den vindende operatør stiller med en togtype, som passer til den definerede trafik.
Dét behøver hverken DSB, DSBs pendlergrupper, dette forum eller folketingspolitikere at definere.