En utopi? (Trafikpolitik)
Nyt fra Sverige:
https://www.eurailpress.de/news/bahnbetrieb/single-view/news/eu-kommission-schweden-dar...Lidt dovent har jeg Google-oversat teksten til dansk:
EU-Kommissionen: Sverige har lov til at fremme godstrafikken på jernbanen
2018/04/23EU-Kommissionen har fundet en svensk støtteordning til fremme af skiftet fra godstransport til godstransport ad landevej i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler.
I Sverige handles ca. 40% af godstrafikken ad vej, 40% med vand og lidt over 20% med jernbane. Den nye forordning har et samlet budget på 563 mio. Kr. (Ca. 56 mio. EUR), løber indtil 2019 og har til formål at øge jernbanetransporten. Støtten ydes i form af et tilskud til jernbanevirksomheder, der transporterer varer, med det formål at kanalisere en del af ydelsen til slutbrugerne og give dem incitamenter til at skifte til jernbane. (Wkz / cm)
I al uvidenhed:
Kunne Danmark, hvis vi ville, påbyde, at al godstransport over X kilometer skulle foregå på (elektrificeret) jernbane?
Kunne Danmark, hvis vi ville, forbyde al godstransport over X ton pr landevej fra fredag kl 14 til mandag kl 5? (A la Schweiz)
Kunne Damark, hvis vi ville, yde et tilskud pr ton-km til godstransport på (elektrificeret) jernbane? Og hvis vi allerede gør, kan det så hæves betragteligt?
Ovenstående spørgsmål skal (naturligvis) ses i relation til eventuelle EU-regler, som vi har tilsluttet os.